6 Απριλίου 2017

3o επιστημονικό συνέδριο Επιχείρησης – Ο Φορολογικός Έλεγχος

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 3ου Επιστημονικού Συνεδρίου του περιοδικού «ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ», των εκδόσεων της Νομικής Βιβλιοθήκης, που διοργανώθηκε με τη συνεργασία του Συλλόγου Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών Ν. Μαγνησίας, το Σάββατο 1 Απριλίου 2017, ώρες 10.00 - 14.00, στον χώρο Forum Conference Center, στo Bόλο. Το θέμα του συνεδρίου ήταν άκρως επίκαιρο με τον τίτλο: «Ο φορολογικός έλεγχος». Χαιρετισμούς απηύθυναν οι κ.κ. Δ. Παππάς, Πρόεδρος του οικείου Συλλόγου, ο κ. Ν. Σγουρινάκης, Διευθυντής σύνταξης του περιοδικού και η κα Αικ. Παπανάτσιου, Υφυπουργός Οικονομικών.

Η κα Υφυπουργός αναφέρθηκε στην ολιγοήμερη παράταση που δόθηκε για την υποβολή των καταστάσεων φορολογικών στοιχείων (ΜΥΦ 2016) και στο άνοιγμα τον Απρίλιο μόλις, της ηλεκτρονικής πύλης taxis για την υποβολή των δηλώσεων φυσικών προσώπων για το φορολογικό έτος 2016. Στόχος και φέτος είναι η πρώτη δόση του φόρου να καταβληθεί έως 31 Ιουλίου 2017. «Το σύστημα θα είναι ανοικτό μέχρι τις 30/6 για τα νομικά πρόσωπα και έως τις 15/7 για τα φυσικά πρόσωπα, ενώ δεν προβλέπονται περαιτέρω παρατάσεις». Κατόπιν, η κα Αικ. Παπανάτσιου, που είναι και η ίδια λογίστρια φοροτεχνικός, απέκλεισε σε πρώτη φάση την online ηλεκτρονική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το Taxis. Τέλος, αναφέρθηκε στην έναρξη του συστήματος ηλεκτρονικής διασταύρωσης τραπεζικών καταθέσεων και φορολογικών δηλώσεων, έργο μεγάλης σημασίας για τη φοροδιαφυγή. Το εν λόγω σύστημα επεξεργάζεται τα δηλωθέντα εισοδήματα και έσοδα του εκάστοτε ελεγχόμενου για την περίοδο που ελέγχεται. Όλα αυτά τα δεδομένα, τραπεζικά και φορολογικά, μπαίνουν σε μια αυτοματοποιημένη επεξεργασία για τον προσδιορισμό των λεγόμενων πρωτογενών καταθέσεων του νέου χρήματος δηλαδή, για κάθε ελεγχόμενο, μέσω αυτοματοποιημένων ελεγκτικών αλγορίθμων, ώστε να φτάνει η φορολογική διοίκηση στις κινήσεις εκείνες που έχουν κατ' αρχήν φορολογικό ενδιαφέρον. Μέσω της εφαρμογής λαμβάνονται υπόψη και άρα εξαιρούνται από τον έλεγχο, οι κινήσεις που δικαιολογούνται αντικειμενικά, π.χ. αντιλογισμοί, συμψηφιστικές εγγραφές, δάνεια, μεταφορές μεταξύ λογαριασμών του ιδίου προσώπου κτλ. Ήδη έχει τρέξει το πρόγραμμα σε πιλοτική λειτουργία, από την οποία δεν διαπιστώθηκαν αστοχίες στις παραμέτρους του λογισμικού.

Πρώτος κατά σειρά παρουσίασης, ο κ. Βαγγέλης Μιχελινάκης, Σύμβουλος Επιχειρήσεων, Λογιστής Φοροτεχνικός, στην ομιλία του με θέμα: «Οι συνηθέστεροι τρόποι διάπραξης φοροδιαφυγής από τα φυσικά πρόσωπα και ο εντοπισμός τους - Περιουσιολόγιο και έμμεσες τεχνικές ελέγχου», επικαλέστηκε αρχικά έρευνα ιδιωτικού μη κερδοσκοπικού φορέα, τονίζοντας ότι το Δημόσιο κάθε χρόνο χάνει δισεκατομμύρια ευρώ εξαιτίας της φοροδιαφυγής. «Το ποσό αυτό έφτασε το 2016 στα 16 δισ. ευρώ, όταν το ποσό των δαπανών για τις συντάξεις ήταν 22 δις. ευρώ. Αν πιάναμε τη φοροδιαφυγή, έστω και κατά ένα μέρος, θα λύναμε το οικονομικό πρόβλημα της κοινωνικής ασφάλισης», ανέφερε χαρακτηριστικά. Την ίδια στιγμή η Ελλάδα χάνει το 21,5% του ΑΕΠ, ποσοστό που είναι το πιο μεγάλο στις αναπτυγμένες χώρες, με το δεύτερο μεγαλύτερο να είναι αυτό της Ιταλίας που ανέρχεται σε 19%. «Απ’ ό,τι παράγεται στην Ελλάδα κάθε χρόνο νόμιμα, υπάρχει άλλο ένα 21% που παράγεται παράνομα και δεν καταγράφεται πουθενά. Το ποσό του ΑΕΠ στην Ελλάδα είναι περίπου 170 δισ. ευρώ. Υπάρχουν, λοιπόν, άλλα 36 δισ. που βρίσκονται στη μαύρη οικονομία ή παραοικονομία αλλιώς», είπε ο ίδιος, επικαλούμενος στατιστικά στοιχεία από τον ΟΟΣΑ για το έτος 2016. Περαιτέρω ανέπτυξε συγκριτικά τους τρόπους αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής κατά το παρελθόν και το παρόν, παραθέτοντας τις σύγχρονες τάσεις στον εντοπισμό διαφυγούσας φορολογητέας ύλης και τις βέλτιστες πρακτικές προς αυτό τον σκοπό. «Δύσκολο έως αδύνατον να συλλάβεις τη φοροδιαφυγή κατά τη στιγμή της «γέννησής» της ή το «μαύρο» χρήμα στο αρχικό στάδιο της διακίνησης του, αλλά δεδομένου ότι και στη μια και στην άλλη περίπτωση τα χρήματα αυτά θα εισέλθουν στη νόμιμη αγορά, μπορείς να την ανακαλύψεις ελέγχοντας τις διακινήσεις του χρήματος σε αυτή τη νόμιμη αγορά.». Μετά από αυτή λοιπόν την εισαγωγή, αναφέρθηκε διεξοδικά στις ισχύουσες έμμεσες τεχνικές ελέγχου με τη βοήθεια κατανοητών παραδειγμάτων και εφαρμογών. Ο κ. Μιχελινάκης ολοκλήρωσε την ομιλία του επισημαίνοντας ότι ο φορολογούμενος διατηρεί το δικαίωμα ανταπόδειξης σε περίπτωση διορθωτικού προσδιορισμού φορολογητέας ύλης με τις τεχνικές ελέγχου των έμμεσων μεθόδων.

Κατόπιν, ο κ Nίκος Σγουρινάκης, Λογιστής Φοροτεχνικός, Διευθυντής Σύνταξης περιοδικού «ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ», με το θέμα: «Η φοροδιαφυγή και η φοροαποφυγή στο πλαίσιο της επιχειρηματικής δράσης - Τα επικίνδυνα σημεία και ο εντοπισμός ύποπτων φαινομένων στα νομικά πρόσωπα και οντότητες - Ο «προληπτικός έλεγχος», αναφέρθηκε αρχικά στη διαφορά μεταξύ των εννοιών φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής και στο ερώτημα εάν η φοροαποφυγή συνιστά τεχνητή διευθέτηση ή σειρά διευθετήσεων. Κατόπιν ανέλυσε την πρόβλεψη του άρθρου 38 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και τον προληπτικό έλεγχο από την πλευρά της Πολιτείας, με στόχο την εξακρίβωση από τα ελεγκτικά της όργανα, αν όντως τηρούνται οι φορολογικές διατάξεις. Σημαντικό προς τούτο είναι η σωστή οργάνωση ενός λογιστηρίου, ο αποκαλούμενος «εσωτερικός έλεγχος» που παραπέμπει στην ορθή και σύννομη σύμπλευση με τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, τη Φορολογία Εισοδήματος, τον ΦΠΑ, τη Φορολογία Ακινήτων, το Τέλος Χαρτοσήμου και τον Φόρο Συγκέντρωσης Κεφαλαίου, τους Παρακρατούμενους Φόρους, τις Ενδοομιλικές συναλλαγές και τους κανόνες ηλεκτρονικού εμπορίου.

Στη συνέχεια του συνεδρίου, ο κ. Γιάννης Μανουσάκης, Ελεγκτής Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. – ΑΑΔΕ, MSc, αναφέρθηκε στον έλεγχο των επιχειρήσεων από την πλευρά των φορολογικών αρχών και στα είδη και τη διαδικασία του φορολογικού ελέγχου και δη τον έλεγχο από το γραφείο και τον μερικό και πλήρη επιτόπιο έλεγχο. Ο συνηθέστερος τρόπος φοροδιαφυγής, τόνισε, είναι η μη έκδοση αποδείξεων, ιδιαίτερα από τις μικρές, μεσαίες επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες. Βέβαια, υπάρχουν και άλλες μέθοδοι, όπως είναι η έκδοση πλαστών εικονικών φορολογικών στοιχείων, ορισμένες πιο επιτηδευμένες, όπως η μεταφορά μέρους δραστηριοτήτων επιχείρησης στο εξωτερικό, οι συναλλαγές με χώρες που έχουν ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς ή με προνομιακό φορολογικό καθεστώς, ή μη συνεργαζόμενες χώρες, όπου οι εκεί φορολογικοί συντελεστές είναι πολύ μικρότεροι σε σχέση με την Ελλάδα. Αναφερόμενος σε παραδείγματα, είπε ότι οι έλεγχοι δείχνουν ότι υπάρχουν ελληνικές επιχειρήσεις που ιδρύουν θυγατρικές στη Βουλγαρία ή στην Κύπρο και διεξάγουν εκεί συναλλαγές, υπερτιμολογώντας την ελληνική επιχείρηση για τη μεταφορά κερδών στη Βουλγαρία ή την Κύπρο αντίστοιχα, όπου υπάρχουν σαφώς μικρότεροι συντελεστές. Ακόμη, επιχειρήσεις μεταφέρουν τις έδρες τους σε χώρες του εξωτερικού με ευνοϊκές επιχειρηματικές συνθήκες και φορολογικούς συντελεστές. Αυτές ακριβώς οι επιχειρήσεις πρέπει να αποδείξουν αν η μεταφορά τους ήταν απόρροια επιχειρηματικής πρακτικής ή φοροδιαφυγής. Διέκρινε κατόπιν μεταξύ των αρμοδιοτήτων των ελεγκτικών υπηρεσιών και ανέλυσε τα άρθρα του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας σχετικά με την επιλογή υποθέσεων προς έλεγχο, την έκδοση και κοινοποίηση εντολής ελέγχου, την ίδια τη διαδιασία ελέγχου, τις πληροφορίες από τον φορολογούμενο και από τρίτους, τις εξουσίες της φορολογικής αρχής, την πρόσβαση στα βιβλία και στοιχεία, τον τρόπο ελέγχου βάσει των Πολ. 1037/2005, 1038/2012, τις ενδοομιλικές συναλλαγές, τις ποινικές κυρώσεις και την περαίωση του ελέγχου.

Κατά την τελευταία εισήγηση με τίτλο «Η διαδικασία μετά την ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου - Η ενδικοφανής προσφυγή και η προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια - Προϋποθέσεις και δυνατότητες του ελεγχόμενου μετά τον καταλογισμό», ο κ. Πέτρος Πανταζόπουλος, Δικηγόρος, ΔΝ, αναφέρθηκε σε όλες εκείνες τις νομικές ενέργειες που ακολουθούν την περαίωση του ελέγχου. Κατέγραψε κατόπιν αναλυτικά το σύννομο περιεχόμενο μίας έκθεσης ελέγχου και το χρονοδιάγραμμα ενός φορολογικού ελέγχου, από την έναρξή του έως και την προσφυγή στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια. Αναπτύχθηκαν οι πράξεις προσδιορισμού του φόρου συγκριτικά προ του ισχύοντος Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και κατά τον εν ισχύ Κώδικα, όπως και το σύννομο περιεχόμενο αυτών. Οι εν λόγω πράξεις διακρίνονται σε: α) πράξεις διοικητικού προσδιορισμού φόρου, β) εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου, γ) διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και δ) προληπτικού προσδιορισμού φόρου. Κατόπιν προσδιορίστηκαν τα μέτρα διασφάλισης του άρθρου 46 παρ. 5 ΚΦΔ, οι εκτελεστοί τίτλοι κατά το άρθρο 45 ΚΦΔ, η διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης και η μεθοδολογία της δικαστικής αμφισβήτησης των φορολογικών καταλογισμών. Τέλος, ο κ. Πανταζόπουλος τόνισε τα καίρια σημεία της ενδικοφανούς προστασίας, της τακτικής δικαστικής προστασίας, της αναίρεσης, της προσωρινής δικαστικής προστασίας και της ανακοπής επί της εκτέλεσης, των δικονομικών βοηθημάτων και μέσων δηλαδή σε μία υπόθεση φορολογικού ελέγχου.

Κατά τη λήξη του συνεδρίου, ο κ. Παππάς τόνισε ότι ο φορολογικός έλεγχος έχει πολλές και σημαντικές επιπτώσεις και θέλει μεγάλη προσοχή. Υποχρέωση των λογιστών είναι να είναι σωστά, έγκαιρα και έγκυρα ενημερωμένοι και να ενημερώνουν κατόπιν τους πολίτες γι’ αυτή τη διαδικασία. Θέλει προσοχή, καθώς είναι μία διαδικασία στην οποία βασίζονται σε μεγάλο βαθμό τα έσοδα του κράτους.

Φωτογραφίες

Συνημμένα:
manousakis.pdf 606.42 KiB
mixelinakis.pdf 1.11 MiB
pantazopoulos.pdf 1.02 MiB
sgourinakis.pdf 421.47 KiB

Παρακαλώ περιμένετε...

loading
 
Ερώτηση Ασφαλείας: Επιλέξτε μία σημαντική για εσάς ημερομηνία

Σημειώστε την ημερομηνία που θα επιλέξετε, σε περίπτωση που σας ζητηθεί στο μέλλον από το σύστημα για λόγους ασφαλείας.

Επιβεβαιώστε τον λογαριασμό σας

Παρακαλώ συμπληρώστε την σημαντική για εσάς ημερομηνία που έχετε καταχωρίσει ως ερώτηση ασφαλείας.