Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΣΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΑΡΩΓΗΣ
- Πρόλογος: Λ. Αθανασίου
- Συγγραφέας: Λ. Ζυγούρος
- Έκδοση: 6079
- Σελίδες: 312 Σχήμα:17 x 24
€48 Φυσικά πρόσωπα
€48 Νομικά πρόσωπα
Περιγραφή
Η παρούσα έκδοση με τίτλο «Η ειδική αποζημίωση στο δίκαιο της θαλάσσιας αρωγής» αποτελεί το δεύτερο βιβλίο της νέας σειράς «ΜΕΛΕΤΕΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ», στην οποία παρουσιάζονται μελέτες γύρω από τα θέματα της ναυτιλίας και του δικαίου, που τη διέπει.
Η μελέτη στοχεύει στην ερμηνευτική προσέγγιση του άρθρου 14 της Διεθνούς Σύμβασης του 1989 για την επιθαλάσσια αρωγή. Η ενασχόληση με την ειδική αποζημίωση του θαλάσσιου αρωγού παρουσιάζει ιδιαίτερο θεωρητικό αλλά και αυξημένο πρακτικό ενδιαφέρον. Το περιεχόμενο και η λειτουργία της ειδικής αποζημίωσης έχει αποτελέσει την αφορμή, τα τελευταία χρόνια, για την έναρξη ενός «ζωηρού» επιστημονικού διαλόγου, σε διεθνές μάλιστα επίπεδο, τόσο σχετικά με την αποτελεσματικότητα όσο και την αναγκαιότητά της.
Ο συγγραφέας εξετάζει με πληρότητα το ισχύον διεθνές νομοθετικό πλαίσιο όπως αυτό διαμορφώνεται και εμπλουτίζεται στην πράξη με μηχανισμούς ήπιου δικαίου (ασφαλιστική σύμβαση L.O.F και ρήτρα SCOPIC), ιδίως την ερμηνεία και εφαρμογή της ειδικής αποζημίωσης του άρθρου 14 ΔΣ 1989. Στη βάση αυτή, εξετάζει τη νέα πρόταση για την καθιέρωση «περιβαλλοντικής αμοιβής» και αξιολογεί κριτικά τόσο τα επιχειρήματα που προβάλλονται σε επίρρωση αυτής, όσο και τις ενστάσεις που διατυπώνονται, λαμβάνοντας υπόψη τα εμπλεκόμενα συμφέροντα και τις συνθήκες διεξαγωγής της σύγχρονης ναυσιπλοΐας.
Το βιβλίο αποτελεί για τον μελετητή και τον εφαρμοστή του ναυτικού δικαίου μία πολύ χρήσιμη έκδοση, ολοκληρώνεται δε με πλούσια βιβλιογραφία, καθώς και αναλυτικό ευρετήριο λημμάτων.
Σχετικά έργα
Δείτε ακόμα
Περιεχόμενα
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ | Σελ. IX |
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓHΤΡΙΑΣ κ. Λ. ΑΘΑΝΑΣIΟΥ | Σελ. XI |
ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ | Σελ. XXI |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ | |
1. Το πρόβλημα | Σελ. 1 |
2. Αντικείμενο της μελέτης | Σελ. 6 |
3. Διάγραμμα της ύλης | Σελ. 9 |
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ | |
Το νομοθετικό πλαίσιο | |
Κεφάλαιο Πρώτο | |
Από τη Διεθνή Σύμβαση του 1910 στη Διεθνή Σύμβαση του 1989 | |
4. Γενικές παρατηρήσεις | Σελ. 15 |
5. Η ανεπάρκεια της Διεθνούς Σύμβασης του 1910 | Σελ. 16 |
6. Η Διεθνής Σύμβαση του Λονδίνου 1989 | Σελ. 19 |
6.1. Οι προπαρασκευαστικές εργασίες και ο «Συμβιβασμός του Μόντρεαλ» | Σελ. 19 |
6.2. Η καθιέρωση της ειδικής αποζημίωσης | Σελ. 20 |
6.3. Ο δικαιολογητικός λόγος θέσπισης της ρύθμισης | Σελ. 25 |
7. Συμπέρασμα | Σελ. 26 |
Κεφάλαιο Δεύτερο | |
«Liability Salvage» και «Environmental Salvage» | |
8. Γενικές παρατηρήσεις | Σελ. 29 |
9. Διεθνείς Συμβάσεις και προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος | Σελ. 29 |
10. Η έννοια του «Liability Salvage» | Σελ. 31 |
11. Το L.O.F. του 1980 | Σελ. 34 |
12. Η στάση της νομολογίας | Σελ. 35 |
12.1. Η Βρετανική νομολογία | Σελ. 35 |
12.2. Η Αμερικανική νομολογία | Σελ. 36 |
13. Η έννοια του «Environmental Salvage» | Σελ. 38 |
14. Συμπέρασμα | Σελ. 39 |
Κεφάλαιο Τρίτο | |
Η ειδική αποζημίωση ως θεσμός της θαλάσσιας αρωγής | |
15. Γενικές παρατηρήσεις | Σελ. 41 |
16. Η λειτουργική ένταξη της ειδικής αποζημίωσης στο δίκαιο της θαλάσσιας αρωγής | Σελ. 43 |
16.1. Η ειδική αποζημίωση ως πληρωμή | Σελ. 43 |
16.2. Η ειδική αποζημίωση από οικονομικής σκοπιάς | Σελ. 44 |
16.3. Η σχέση της ειδικής αποζημίωσης με την αμοιβή | Σελ. 50 |
16.3.1. Ο κανόνας «καμία αμοιβή χωρίς ωφέλιμο αποτέλεσμα» και η επίδρασή του στην προστασία του περιβάλλοντος | Σελ. 53 |
16.4. Ειδική αποζημίωση και προληπτικά μέτρα | Σελ. 56 |
17. Συμπέρασμα | Σελ. 61 |
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ | |
Η ρύθμιση της ειδικής αποζημίωσης στη Διεθνή Σύμβαση για την επιθαλάσσια αρωγή του 1989 | |
Κεφάλαιο Τέταρτο | |
Διεξαγωγή επιχείρησης θαλάσσιας αρωγής | |
18. Γενικές παρατηρήσεις | Σελ. 65 |
19. Κάθε πράξη ή δραστηριότητα που αποσκοπεί στην παροχή βοήθειας | Σελ. 66 |
19.1. Διάκριση θαλάσσιας αρωγής - ρυμούλκησης | Σελ. 67 |
19.2. Απαραίτητη προϋπόθεση η διενέργεια θαλάσσιας αρωγής | Σελ. 68 |
19.3. Πράξη ή δραστηριότητα | Σελ. 69 |
19.3.1. Τα κίνητρα του διασώστη | Σελ. 71 |
19.3.2. Η αξία της διασωθείσας περιουσίας | Σελ. 74 |
20. Πλοίο ή οποιοδήποτε άλλο περιουσιακό στοιχείο | Σελ. 76 |
20.1. Σκάφος, πλωτό ναυπήγημα ή κάθε κατασκευή ικανή για ναυσιπλοΐα | Σελ. 77 |
20.2. Περιουσιακό στοιχείο | Σελ. 80 |
21. Κίνδυνος | Σελ. 83 |
22. Ύδατα κατάλληλα για ναυσιπλοΐα ή οποιαδήποτε άλλα ύδατα | Σελ. 86 |
23. Συμπέρασμα | Σελ. 88 |
Κεφάλαιο Πέμπτο | |
Βλάβη στο περιβάλλον και μη λήψη αμοιβής | |
24. Γενικές παρατηρήσεις | Σελ. 89 |
25. Εννοιολογική οριοθέτηση της βλάβης στο περιβάλλον | Σελ. 90 |
25.1. Ουσιώδης φυσική βλάβη | Σελ. 90 |
25.1.1. Ουσιώδης βλάβη | Σελ. 91 |
25.1.2. Φυσική βλάβη | Σελ. 92 |
25.2. Γεωγραφικά όρια | Σελ. 94 |
25.2.1. Εσωτερικά ύδατα ή παρακείμενες περιοχές | Σελ. 94 |
26. Απειλή πρόκλησης βλάβης από το πλοίο ή το φορτίο του | Σελ. 96 |
27. Αποτυχία λήψης αμοιβής ίσης προς την ειδική αποζημίωση | Σελ. 99 |
28. Συμπέρασμα | Σελ. 101 |
Κεφάλαιο Έκτο | |
Η απόφαση «The Nagasaki Spirit» και η έννοια των δαπανών | |
29. Γενικές παρατηρήσεις | Σελ. 103 |
30. Η υπόθεση «The Nagasaki Spirit» | Σελ. 103 |
30.1. Πραγματικά περιστατικά | Σελ. 103 |
30.2. Κρίση του διαιτητικού οργάνου | Σελ. 105 |
30.3. Η απόφαση του Πρωτοδικείου | Σελ. 107 |
30.4. Η απόφαση του Εφετείου | Σελ. 108 |
30.5. Η απόφαση της Βουλής των Λόρδων (House of Lords) | Σελ. 109 |
31. Δαπάνες του αρωγού | Σελ. 133 |
31.1. Έννοια και περιεχόμενο | Σελ. 133 |
31.2. Λογικό ποσοστό για τον εξοπλισμό και το προσωπικό | Σελ. 137 |
31.2.1. Τα κριτήρια του άρθρου 14 § 3 | Σελ. 143 |
31.2.1.1. Το έγκαιρο των υπηρεσιών που παρασχέθηκαν | Σελ. 144 |
31.2.1.2. Η δυνατότητα διάθεσης και χρησιμοποίησης πλοίων ή άλλου εξοπλισμού που προορίζονται για επιχειρήσεις αρωγής | Σελ. 145 |
31.2.1.3. Ο βαθμός ετοιμότητας και επάρκειας του εξοπλισμού του αρωγού και η αξία του εξοπλισμού | Σελ. 147 |
32. Συμπέρασμα | Σελ. 150 |
Κεφάλαιο Έβδομο | |
Υπολογισμός, καταβολή της ειδικής αποζημίωσης και πλημμέλεια του αρωγού | |
33. Γενικές παρατηρήσεις | Σελ. 153 |
34. Υπολογισμός της ειδικής αποζημίωσης | Σελ. 153 |
34.1. Πρώτο στάδιο: Να μην είναι η αμοιβή ίση με την ειδική αποζημίωση | Σελ. 153 |
34.2. Δεύτερο στάδιο: Επαύξηση της ειδικής αποζημίωσης | Σελ. 155 |
34.2.1. Αύξηση έως 30% | Σελ. 157 |
34.2.2. Αύξηση έως 100% | Σελ. 160 |
35. Καταβολή της ειδικής αποζημίωσης | Σελ. 163 |
35.1. Υπόχρεος | Σελ. 163 |
35.2. Ειδική αποζημίωση και γενική αβαρία | Σελ. 164 |
35.3. Εξασφάλιση του αρωγού | Σελ. 167 |
35.4. Μη περιορίσιμη απαίτηση | Σελ. 171 |
36. Μη αποτροπή της βλάβης του περιβάλλοντος | Σελ. 173 |
37. Συμπέρασμα | Σελ. 173 |
Κεφάλαιο Όγδοο | |
Συνολική αποτίμηση του ρυθμιστικού πλαισίου της ειδικής αποζημίωσης | |
38. Η αμφισβήτηση της αποτελεσματικότητας της ρύθμισης | Σελ. 177 |
38.1. Η πρώτη εντύπωση | Σελ. 177 |
38.2. Πρακτικές δυσκολίες, ασάφειες και κενά | Σελ. 178 |
38.3. Οι αντιρρήσεις των φορέων της θαλάσσιας αρωγής | Σελ. 180 |
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ | |
Σύγχρονες τάσεις για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του κινδύνου της βλάβης του περιβάλλοντος κατά τη διεξαγωγή της επιχείρησης θαλάσσιας αρωγής | |
Κεφάλαιο Ένατο | |
Ειδική αποζημίωση και προδιατυπωμένοι όροι | |
39. Γενικές παρατηρήσεις | Σελ. 185 |
40. Η γένεση της ρήτρας SCOPIC | Σελ. 186 |
41. Η ρήτρα SCOPIC 2011 | Σελ. 187 |
41.1. Το βασικό περιεχόμενό της | Σελ. 189 |
41.2. Κριτικές παρατηρήσεις | Σελ. 191 |
41.3. Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα | Σελ. 193 |
41.3.1. Τα πλεονεκτήματα | Σελ. 193 |
41.3.2. Τα μειονεκτήματα | Σελ. 193 |
42. Συμπέρασμα | Σελ. 194 |
Κεφάλαιο Δέκατο | |
Προς μια νέα Διεθνή Σύμβαση; | |
43. Η μη ικανοποίηση της Διεθνούς Ένωσης Θαλάσσιας Αρωγής | Σελ. 195 |
44. Οι αλλαγές που επήλθαν από την υπογραφή της Σύμβασης του 1989 έως σήμερα | Σελ. 195 |
45. Οι προκαταρκτικές ενέργειες | Σελ. 198 |
45.1. Πρώτο ερωτηματολόγιο του C.M.I. | Σελ. 198 |
45.1.1. Απαντήσεις ως προς τα ερωτήματα του άρθρου 1 | Σελ. 199 |
45.1.2. Απαντήσεις ως προς τα ερωτήματα του άρθρου 14 | Σελ. 201 |
45.2. Δεύτερο ερωτηματολόγιο του C.M.I. | Σελ. 202 |
45.2.1. Οι θέσεις των Ενώσεων επί του δεύτερου ερωτηματολογίου | Σελ. 203 |
45.3. Οι αναφορές της Διεθνούς Ομάδας Εργασίας για τη Σύμβαση του 1989 | Σελ. 204 |
45.3.1. Η αναφορά της συνάντησης της 18ης Σεπτεμβρίου 2009 | Σελ. 204 |
45.3.2. Η αναφορά της συνάντησης της 13ης Μαΐου 2011 | Σελ. 207 |
46. Η συνάντηση της Διεθνούς Υποεπιτροπής το Μάιο του 2010 | Σελ. 209 |
47. Το Διεθνές Συνέδριο Ναυτικού Δικαίου στην Αργεντινή τον Οκτώβριο του 2010 | Σελ. 211 |
47.1. Τα επιχειρήματα υπέρ της αναθεώρησης της Σύμβασης του 1989 | Σελ. 211 |
47.1.1. Η θέση των διασωστών | Σελ. 211 |
47.1.1.1. Τα επιχειρήματα του Todd Busch | Σελ. 211 |
47.1.1.2. Τα επιχειρήματα του Archie Bishop | Σελ. 214 |
47.1.2. Η θέση των ασφαλιστών της θαλάσσιας περιουσίας | Σελ. 218 |
47.1.2.1. Τα επιχειρήματα του Nicholas Gooding | Σελ. 218 |
47.2. Τα επιχειρήματα κατά της αναθεώρησης της Σύμβασης του 1989 | Σελ. 219 |
47.2.1. Η θέση των πλοιοκτητών | Σελ. 219 |
47.2.1.1. Τα επιχειρήματα της Kiran Khosla | Σελ. 219 |
47.2.2. Η θέση των Αλληλασφαλιστικών Συνεταιρισμών | Σελ. 222 |
47.2.2.1. Τα επιχειρήματα του Hugh Hurst | Σελ. 222 |
48. Τελικές θέσεις | Σελ. 224 |
48.1. Των διασωστών | Σελ. 224 |
48.2. Των πλοιοκτητών | Σελ. 224 |
49. Κριτική αξιολόγηση των θέσεων | Σελ. 225 |
49.1. Οικονομικής φύσεως ενστάσεις | Σελ. 225 |
49.2. Ως προς την πιθανή την καθιέρωση του «Environmental Salvage» | Σελ. 227 |
49.3. Δυσαρμονία της Σύμβασης του 1989 με άλλες Διεθνείς Συμβάσεις | Σελ. 230 |
49.4. Συμπέρασμα | Σελ. 232 |
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ | |
Ελληνική | |
I. Εγχειρίδια / Μονογραφίες / Συλλογικά έργα | Σελ. 235 |
ΙΙ. Άρθρα | Σελ. 236 |
Αλλοδαπή | |
Ι. Εγχειρίδια / Μονογραφίες / Συλλογικά έργα | Σελ. 237 |
ΙΙ. Άρθρα / Έγγραφα του C.M.I. / Ενημερωτικά Σημειώματα | Σελ. 238 |
ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ | |
Ι. Ελληνικές | Σελ. 243 |
ΙΙ. Αλλοδαπές | Σελ. 243 |
ΠΡΟΣΑΡΤΗΜΑΤΑ | |
LOF 2011 LLOYD'S STANDARD FORM OF SALVAGE AGREEMENT | Σελ. 247 |
LLOYD'S STANDARD SALVAGE AND ARBITRATION CLAUSES | Σελ. 251 |
SCOPIC 2011 SCOPIC CLAUSE | Σελ. 263 |
SCOPIC 2011 APPENDIX A (SCOPIC) | Σελ. 269 |
SCOPIC 2011 APPENDIX B (SCOPIC) | Σελ. 277 |
SCOPIC 2007 APPENDIX C (SCOPIC) | Σελ. 281 |
SALVAGE GUARANTEE FORM ISU 5 (SCOPIC REMUNERATION) | Σελ. 283 |
CODE OF PRACTICE BETWEEN INTERNATIONAL SALVAGE UNION AND INTERNATIONAL GROUP OF P&I CLUBS | Σελ. 285 |
ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΟ ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ | Σελ. 287 |