Χαρακτηρισμός εισοδήματος λογιστικού γραφείου

Λογιστής ελεύθερος επαγγελματίας προσλαμβάνει εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό ως βοηθούς λογιστές. Πλέον το εισόδημα του θα θεωρείται από εμπορικές επιχειρήσεις χωρίς παρακράτηση 20% και όποια έσοδα θα τα κόβει με ΑΠΥ ή πρέπει να θεωρήσει ΤΠΥ; Μια απόπειρα που έκανα μου είπανε ότι κάτι τέτοιο για να ισχύσει ανεξαρτήτως εάν το λέει ο νόμος θέλει και έγκριση του προϊσταμένου της ΔΟΥ. Τι  ισχύει τελικά και εάν ο νόμος το λογίζει ως εισόδημα από εμπορικές χωρίς παρακράτηση γιατί απαιτείται ειδική έγκριση από την τοπική ΔΟΥ; 
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
 
Πράγματι, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.2238/1994 και τις ερμηνευτικές θέσεις και εγκυκλίους της διοίκησης έχει γίνει δεκτό ότι εφόσον λογιστής διατηρεί γραφείο όπου διενεργεί λογιστικές εργασίες, χωρίς να απασχολεί προσωπικό της ειδικότητας του ή άλλο βοηθητικό προσωπικό, το εισόδημα που αποκτά από αυτό το επάγγελμα αποτελεί και φορολογείται ως εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα. Στην περίπτωση όμως που ο λογιστής διατηρεί γραφείο με τη μορφή οργανωμένης επιχείρησης, δηλαδή με την απασχόληση έμμισθου ειδικευμένου ή βοηθητικού προσωπικού, το εισόδημα αυτό αποτελεί και φορολογείται ως εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις. Ο λόγος είναι ότι στην δεύτερη περίπτωση εκτός του κέρδους που προκύπτει από την εκμετάλλευση των ιδίων ειδικευμένων γνώσεών του αποκτά κέρδος στο πλαίσιο της επαγγελματικής του δραστηριότητας και από τη χρήση του παραγωγικού συντελεστή εργασία μέσω της απασχόλησης προσωπικού και συνεπώς εδώ πρωτεύει το κερδοσκοπικό στοιχείο και όχι το πνευματικό, το οποίο αποτελεί το κυριότερο γνώρισμα του ελευθέριου επαγγέλματος.
 
Στην περίπτωση που με βάση τα παραπάνω το εισόδημα χαρακτηριστεί ως εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις, εκδίδεται Τ.Π.Υ. αντί Α.Π.Υ προς τους επιτηδευματίες και δεν υπάρχει παρακράτηση φόρου 20%.
 
Αντίθετα δεν αναιρείται και δεν αλλοιώνεται ο χαρακτηρισμός του εισοδήματος ως προερχόμενου από ελευθέρια επαγγέλματα, όταν χρησιμοποιείται το αναγκαίο και στοιχειώδες για τη διοικητική λειτουργία του γραφείου, βοηθητικό προσωπικό π.χ. μια γραμματέας ή καθαρίστρια κτλ. 
 
Τα παραπάνω έχουν γίνει δεκτά με το έγγραφο 1068319 /1879/Α0012/03.08.2004. Περαιτέρω, στο ίδιο έγγραφο γίνεται επίσης δεκτό, ότι όλα τα ως θέματα, πραγματικά ανάγονται στην ελεγκτική εξουσία του αρμόδιου Προϊσταμένου της Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας, ο οποίος συνεκτιμώντας τα δεδομένα στοιχεία, κρίνει για τον χαρακτηρισμό της κατηγορίας του εισοδήματος. Από αυτό συνάγεται, ότι δεν απαιτείται έγκριση του προϊστάμενου της Δ.Ο.Υ. για τον χαρακτηρισμό του εισοδήματος ως προερχόμενου από εμπορικές επιχειρήσεις και την κατά συνέπεια έκδοση τιμολογίων παροχής υπηρεσιών. Ωστόσο, στο πλαίσιο τακτικού ή άλλου ελέγχου, θα μπορεί ο προϊστάμενος Δ.Ο.Υ., ή άλλη Ελεγκτική Αρχή, να ελέγξει και να κρίνει εάν όντως συνέτρεχαν οι οριζόμενες προϋποθέσεις χαρακτηρισμού του εισοδήματος ως προερχόμενου από εμπορικές επιχειρήσεις (Δ’ πηγή), κατά την κρινόμενη περίοδο.

12.1.2012