Εκμετάλλευση ταξί λόγω μίσθωσης

Έστω οδηγός ταξί μη ιδιοκτήτης που συνδέεται με τον ιδιοκτήτη με σύμβαση μίσθωσης προσοδοφόρου πράγματος και όχι με σχέση εξαρτημένης εργασίας (μισθωτός). Ο παραπάνω, λόγω του ότι δεν είναι ιδιοκτήτης, ασφαλίζεται στο ΙΚΑ βάσει τεκμαρτών ημερομισθίων και όχι βάσει της ΣΣΕ των οδηγών ΤΑΞΙ. Θα παρακαλούσα να διευκρινιστούν τα παρακάτω : Ο συγκεκριμένος οδηγός για τις ανάγκες της φορολογίας εισοδήματος, θεωρείται μισθωτός λαμβάνοντας βεβαίωση αποδοχών που προκύπτουν βάσει τεκμαρτών ημερομισθίων ή θεωρείται μη μισθωτός και λαμβάνει απόδειξη δαπάνης με παρακράτηση 10% από τον ιδιοκτήτη του ΤΑΞΙ για τα έσοδα του βάσει του συμφωνητικού που έχουν υπογράψει; Εάν ο παραπάνω δεν θεωρείται μισθωτός, μπορεί να λάβει επίδομα ανεργίας;
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
 
Η μίσθωση, με τη μορφή της αστικής σύμβασης, της άδειας κυκλοφορίας καθώς και του αυτοκινήτου - TAXI1, είναι δυνατό να συναφθεί με την σύνταξη ιδιωτικού συμφωνητικού.
 
Επιπλέον, από τα δεδομένα που αναφέρετε θεωρούμε ότι βάσει της συγκεκριμένης σύμβασης μίσθωσης προσοδοφόρου αντικειμένου, ο ιδιοκτήτης του ΕΔΧ αυτοκινήτου (εκμισθωτής) λαμβάνει κάποιο σταθερό ποσό ως μίσθωμα (λ.χ. 1.000,00€ ανά μήνα), ενώ ο οδηγός ΤΑΧΙ (μισθωτής) αποκτά το δικαίωμα χρήσης και λειτουργίας του συγκεκριμένου αυτοκινήτου. Στην προκειμένη περίπτωση, λοιπόν, ο οδηγός του ΤΑΧΙ θεωρείται επιτηδευματίας, εφόσον αυτός αποκτά τα οφέλη από την εκμετάλλευση του επιβατικού Δ.Χ αυτοκινήτου. Αντίστοιχα, ο ιδιοκτήτης του εν λόγω οχήματος, αποκτά εισόδημα από την εκμίσθωση της άδειας του ΕΔΧ αυτοκινήτου και όχι απευθείας από την εκμετάλλευση του. Για το λόγο αυτό, κατά τη γνώμη μας, για τους σκοπούς της φορολογίας εισοδήματος (παρ.5, του άρθρου 33, του Ν 2238/1994,όπως ισχύει τώρα), ως εκμεταλλευτής ΕΔΧ, θεωρείται ο ενοικιαστής του ΤΑΧΙ και όχι ο ιδιοκτήτης αυτού2.
 
Περαιτέρω, η μίσθωση του ΤΑΧΙ συμπεριλαμβανομένης και της σχετικής άδειας λειτουργίας του, εφόσον δεν αποτελεί δραστηριότητα που απαλλάσσεται του ΦΠΑ, ο υποκείμενος στο φόρο (εκμισθωτής - ιδιοκτήτης του ΤΑΞΙ) έχει τις υποχρεώσεις: α) του άρθρου 36, του Ν 2859/2000 (δήλωση έναρξης εργασιών, τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων του ΚΒΣ κ.λπ.), όπως επίσης και β) του άρθρου 38 (υποβολή περιοδικών – εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ κ.λπ.).
 
Η συμπλήρωση της φορολογικής δήλωσης (έντυπο Ε1) του μισθωτή επιβατικού Δ.Χ αυτοκινήτου θα γίνει βάσει των σχετικών διατάξεων του άρθρου 33, δίχως την έκδοση απόδειξης δαπάνης από τον εκμισθωτή – ιδιοκτήτη. Τονίζεται, επίσης, ότι ο μισθωτής υποχρεούνται και στην υποβολή του εντύπου Ε3 – «Μηχανογραφικό δελτίο οικονομικών στοιχείων επιχειρήσεων και επιτηδευματιών.»
 
Επισημαίνεται, τέλος, ότι το ειδικό καθεστώς φορολογίας των εκμεταλλευτών ταξί βάσει των διατάξεων της παρ. 5, του άρθρου 33, του Ν 2238/1994 ισχύει για την φορολόγηση των εισοδημάτων που αποκτώνται μέχρι και τις 31.12.2009 (παρ. 2, του άρθρου 2, του Ν 3763/2009). Συνεπώς, για τα εισοδήματα του επόμενου οικ. έτους (περιόδου 1.1-31.12.2010), δεν έχει μέχρι στιγμής καθοριστεί ο τρόπος φορολόγησής τους.
 
1. Βάση των διατάξεων του άρθρου 638, του ΑΚ, παρέχεται η ευχέρεια της μίσθωσης πράγματος ή δικαιώματος που αποφέρει έσοδο.
2. Πολ. 1121/2003:  «Όταν υπάρχει παραχώρηση της εκμετάλλευσης, τότε ο οδηγός χαρακτηρίζεται ως εκμεταλλευτής και θα έχει τις φορολογικές υποχρεώσεις υποβολής δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ., για τα έσοδα που αποκτά από την εκμετάλλευση του ΤΑΞΙ.»  Μεταγενέστερες αποφάσεις της διοίκησης (Πολ. 1019/2007, 1045/2005) καθιέρωσαν την απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων εσόδων – εξόδων των εκμεταλλευτών ΤΑΧΙ των οποίων το εισόδημα φορολογείται με τις διατάξεις του άρθρου 33 του ΚΦΕ. Επιπλέον, με βάση τις ανωτέρω αποφάσεις, απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ οι εκμεταλλευτές ΕΔΧ, ωστόσο καταβάλλουν τον ΦΠΑ αποδίδοντας ένα ετήσιο, κατ’ αποκοπή ποσό (βλ. Πολ. 1019/2007).
 
22.3.2010