Επίδομα διαχειριστικών λαθών

Το επίδομα διαχειριστικών λαθών, βάσει ποιου νόμου δίνεται; Αν το προβλέπει η σύμβαση, το δικαιούνται οι μισθωτοί που κρατάνε ταμείο ή και αυτοί που πληρώνουν λογαριασμούς σε τράπεζες;
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
 
Το επίδομα διαχειριστικών λαθών ή ταμείου, προβλέπεται από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και καταβάλλεται σε εργαζόμενους, στους οποίους ανατίθεται χρηματική διαχείριση (ταμίες, εισπράκτορες χρημάτων κ.λπ.). Ο σκοπός χορήγησης αυτού του επιδόματος είναι να καλύψει τυχόν κινδύνους που μπορεί να προέρχονται από συνήθη διαχειριστικά λάθη, τα οποία καταλήγουν σε απώλεια χρηματικών μικροποσών.
 
Συνήθως, καθορίζεται ως ποσοστό επί του βασικού μισθού, χωρίς να αποκλείεται και η καταβολή ενός συγκεκριμένου ποσού, ανά μήνα. Υπόκειται δε κανονικά σε ασφαλιστικές εισφορές και είναι μέρος του φορολογητέου εισοδήματος του εργαζόμενου.
 
Επίδομα διαχειριστικών λαθών προβλέπεται από την Εθνική Κλαδική Σ.Σ.Ε. των εργαζομένων στις εμπορικές επιχειρήσεις (Π.Κ. 103/5-8-2008), ως ποσοστό 5% επί του βασικού μισθού, καθώς επίσης και από την Εθνική Κλαδική Δ.Α. 11/2008 των εργαζομένων στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών (Π.Κ. 6/6-6-2008).
 
Απαραίτητη προϋπόθεση για την χορήγηση του εν λόγω επιδόματος, είναι η συστηματική ενασχόληση του μισθωτού με συναλλαγές που απαιτούν την καταμέτρηση χρηματικών ποσών (εισπράξεις – πληρωμές), ή την ανάθεση καθηκόντων είσπραξης (εισπράκτορες). Προφανώς, δεν υφίσταται υποχρέωση καταβολής του, σε υπαλλήλους οι οποίοι ευκαιριακά ή κατά σύμπτωση θα αναλάβουν μια είσπραξη, ή μια πληρωμή, ή ακόμη θα συμμετέχουν σε κάποια μεταφορά χρημάτων.
 
Σε κάθε περίπτωση, αν εντός των καθηκόντων του εργαζόμενου, συμπεριλαμβάνονται και εργασίες που αφορούν χρηματική διαχείριση ή διακίνηση χρηματικών ποσών και περαιτέρω συμφωνείται, από τα δύο μέρη, ο συνυπολογισμός επιδόματος διαχειριστικών λαθών στις αποδοχές του, θεωρείται σκόπιμο, να προστεθεί στους όρους της ατομικής σύμβασης εργασίας, όπως προβλέπεται από το Π.Δ. 156/1994.
 
13.3.2009