Αντικατάσταση ΑΛΠ από τιμολόγιο σε εστιατόρια

Σχετικά με το θέμα της αντικατάστασης ΑΛΠ με ΤΔΑ στα εστιατόρια θα ήθελα τη γνώμη σας για τον τρόπο χειρισμού και αν είναι δυνατόν την αντίστοιχη ΠΟΛ.
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
 
Το θέμα αυτό έχει ρυθμιστεί με την εγκύκλιο ΠΟΛ.1098/26.04.1991. Σύμφωνα με αυτή:
 
1. Κατά την εκτέλεση (σερβίρισμα) της παραγγελίας σε εστιατόρια και παρόμοια καταστήματα, εκδίδονται και παραδίδονται στον πελάτη τα προβλεπόμενα φορολογικά στοιχεία, δηλαδή Αποδείξεις Λιανικής Πώλησης (ΑΛΠ), στις οποίες μεταξύ των άλλων αναγράφονται τα είδη, τουλάχιστον κατά γενικές κατηγορίες, η ποσότητα αυτών και η αξία. Τα στοιχεία αυτά, που παραδίδονται στον πελάτη, πρέπει να βρίσκονται επάνω στο τραπέζι, σε όλη τη διάρκεια παραμονής του  στο κατάστημα.
 
2. Εάν στη συνέχεια, κατά την εξόφληση του λογαριασμού ο πελάτης ζητήσει την έκδοση τιμολογίου για επαγγελματική χρήση, το υπόχρεο κατάστημα θα προχωρήσει στην έκδοση συνενωμένου στοιχείου χονδρικής πώλησης, ήτοι Τιμολόγιο-Δελτίο Αποστολής (Τ-ΔΑ). Σε αυτό, πρέπει να αναγράφεται η ένδειξη ότι «εκδόθηκε σε αντικατάσταση των, με αριθμούς….αποδείξεων λιανικής πώλησης», οι οποίες πρέπει να επισυνάπτονται στο στέλεχος του τιμολογίου αυτού.
 
3. Δεδομένου ότι με την έκδοση της απόδειξης λιανικής της φορολογικής ταμειακής μηχανής το ποσόν καταχωρίζεται στη φορολογική μνήμη της μηχανής και εμφανίζεται στο ημερήσιο δελτίο «Ζ», οι εγγραφές στα βιβλία θα γίνονται με βάση το ημερήσιο δελτίο «Ζ» ή, αν χρησιμοποιείται ηλεκτρονικός υπολογιστής, οι εγγραφές θα γίνονται, από τα στελέχη των εκδοθεισών αποδείξεων λιανικής πώλησης. Τα  Τιμολόγια-ΔΑ, που έχουν εκδοθεί σε αντικατάσταση ΑΛΠ, δεν θα καταχωρίζονται σε λογαριασμούς εσόδων, αλλά σε ιδιαίτερες στήλες ή σε ιδιαίτερους λογαριασμούς (Γ’ κατηγορία), αποκλειστικά και μόνο για την παρακολούθηση άλλων υποχρεώσεων (π.χ. χαρακτηρισμός χονδροπωλητή ή λιανοπωλητή, υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων τιμολογίων για διασταύρωση κλπ.).
 
24.11.2008