Έκπτωση αμοιβών σε μάνατζερ αθλητών εξωτερικού

Συνεργάτης μας ασχολείται με μεταγραφές αθλητών. Σε πολλές περιπτώσεις χρειάζεται να μοιράζεται μέρος της αμοιβής του με μάνατζερ του εξωτερικού. Σε αυτή την περίπτωση του εκδίδουν τιμολόγιο βάσει συμφωνητικού. Επειδή τα ποσά μερικές φορές είναι μεγάλα, χρειάζεται να εγκρίνονται για να αναγνωριστεί αργότερα η δαπάνη σε φορολογικό έλεγχο από ειδική επιτροπή του Υπουργείου Οικονομικών;
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
 
Σύμφωνα με την περ.ι, της παρ.1, του άρθρου 31, του ΚΦΕ (Ν.2238/1994) για την αναγνώριση του ποσού της δαπάνης που καταβάλλεται σε αλλοδαπούς δικαιούχους και αφορά μεταξύ άλλων τη χρήση δικαιωμάτων πρέπει να συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:
 
1) Η υποχρέωση καταβολής να προκύπτει από έγγραφη σύμβαση και από αντίστοιχο τιμολόγιο του αντισυμβαλλόμενου.
 
2) Να έχει αποδοθεί στο Δημόσιο ο φόρος, που ορίζεται από τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 13 ή της οικείας διμερούς σύμβασης περί αποφυγής της διπλής φορολογίας.
 
3) Σε περίπτωση μη καταβολής του ποσού εντός της οικείας διαχειριστικής περιόδου, αρκεί η πίστωση στο όνομα του αλλοδαπού δικαιούχου μέχρι τη λήξη της προθεσμίας κλεισίματος ισολογισμού της διαχειριστικής περιόδου στην οποία αναφέρονται οι αποζημιώσεις ή τα δικαιώματα.
 
4) Απαιτείται προέγκριση από Επιτροπή, η οποία συστήνεται για το σκοπό αυτό στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.
 
Ωστόσο στον ίδιο το Νόμο αναφέρεται ότι η εν λόγω προέγκριση αφορά ποσά που καταβάλλονται από εμπορικές επιχειρήσεις και αφορούν σήματα, μεθόδους εμπορίας ή διανομής και άλλα συναφή δικαιώματα, ανεξάρτητα από το ύψος αυτών και με την προϋπόθεση ότι δεν έχουν ενσωματωθεί στην τιμή πώλησης των αγαθών. Επίσης με την εγκύκλιο ΠΟΛ. 1113/2005 διευκρινίζεται ότι η διαδικασία της έγκρισης των δικαιωμάτων ή αποζημιώσεων ακολουθείται μεταξύ άλλων όταν αυτά καταβάλλονται από εμπορικές επιχειρήσεις ή από μικτές επιχειρήσεις σε άλλες εμπορικές ή μικτές επιχειρήσεις της αλλοδαπής, κατά το μέρος όμως που αυτά αφορούν στον εμπορικό τους κλάδο, και αναφέρονται στη χρήση σημάτων, μεθόδων εμπορίας ή διανομής, καθώς και άλλων συναφών δικαιωμάτων, ανεξάρτητα από το ύψος των σχετικών ποσών. Με βάση τα παραπάνω η γνώμη μας είναι ότι η περίπτωση που αναφέρετε δεν εμπίπτει στις περιπτώσεις για τις οποίες απαιτείται η προέγκριση της δαπάνης από την επιτροπή.
 
Πέραν τούτου με την εγκύκλιο 1126/2005 έχει επίσης διευκρινιστεί, ότι δεν εμπίπτουν στην εν λόγω διάταξη οι περιπτώσεις όπου οι υπηρεσίες που λαμβάνει η Ελληνική επιχείρηση χρησιμοποιούνται για την περαιτέρω παροχή των υπηρεσιών αυτών σε πελάτες της είτε αυτούσιων, είτε ως τμήμα γενκώτερων υπηρεσιών που παρέχει. Εάν για παράδειγμα ο συνεργάτης σας παρέχει υπηρεσίες σε κάποια ομάδα για την μεταγραφή κάποιου αθλητή ή σε κάποιον αθλητή για την μεταγραφή του σε ομάδα και για την υπηρεσία αυτή κάνει χρήση των υπηρεσιών κάποιου ξένου μάνατζερ,επίσης η δαπάνη του αυτή δεν υπάγεται σε εκείνες  για τις οποίες απαιτείται προέγκριση.
 
Πάντως σε κάθε περίπτωση για δαπάνες που πραγματοποιούνται έως την 31/12/2008 έχει ανασταλεί η διαδικασία προέγκρισης των δαπανών από την επιτροπή αυτή καθώς σύμφωνα με την παρ.4, του άρθρου 8 του Ν.3522/2006 «για την έκπτωση των δαπανών των περιπτώσεων ι΄ και ιη΄ της παραγράφου 1 του Αρθρου 31 του Κ.Φ.Ε. που πραγματοποιούνται από την 1η Ιανουαρίου 2005 μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2008, δεν απαιτείται προέγκριση από την επιτροπή η οποία προβλέπεται από την περίπτωση ι΄. Ο έλεγχος των δαπανών αυτών, χωρίς προηγούμενη προέγκριση, ανήκει στην αρμοδιότητα των ειδικών επιτροπών, που συστάθηκαν στα Διαπεριφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα (Δ.Ε.Κ.) και στα Περιφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα (Π.Ε.Κ.)»
 
28.7.2008