Πρόσληψη εργαζομένων σε υποκατάστημα

Διαφημιστική εταιρεία με έδρα την Αθήνα, σχεδιάζει να προσλάβει προσωπικό στη Θεσσαλονίκη, σε υποκατάστημά της που τώρα θα ιδρυθεί. Στο υποκατάστημα αυτό δεν θα διενεργούνται συναλλαγές, δεδομένου ότι ο λόγος δημιουργίας του είναι ο χειρισμός υποθέσεων ενός συγκεκριμένου πελάτη, ο οποίος έχει έδρα στη συμπρωτεύουσα. Ποιές είναι οι υποχρεώσεις της Εταιρείας, σε ότι αφορά εργατικά και φορολογικά θέματα;
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
 
Η πρώτη ενέργεια της Διαφημιστικής Εταιρείας, μετά την λήψη της απόφασης για την δημιουργία αυτής της εγκατάστασης στη Θεσσαλονίκη, είναι η υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών αυτής (της εγκατάστασης), στο τμήμα Μητρώου της ΔΟΥ της έδρας της  (έντυπο Μ3, Δήλωση μεταβολής εργασιών μη φυσικού προσώπου, το οποίο θα συνοδεύεται από το  Μ10, Δήλωση εγκατάστασης εσωτερικού), μαζί με διάφορα άλλα δικαιολογητικά, όπως μισθωτήριο κ.λπ. Είναι πιθανόν, να ακολουθήσει έκδοση εντολής αυτοψίας του χώρου, από τον προϊστάμενο της ΔΟΥ, στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας ανήκει η εγκατάσταση, για την διαπίστωση της διεύθυνσης κ.λπ.
 
Ταυτόχρονα και επί του εντύπου Ε10, θα πρέπει να επιλεγεί η ονομασία της εγκατάστασης, από την οποία θα εξαρτηθεί και ο χαρακτηρισμός της, με βάση τις διατάξεις του ΚΒΣ. Να υπενθυμίσουμε ότι  ο ΚΒΣ στο άρθρο 9, χαρακτηρίζει υποκατάστημα κάθε επαγγελματική εγκατάσταση εκτός της έδρας, στην οποία ενεργείται παραγωγική ή συναλλακτική δραστηριότητα. Αν συμβαίνει αυτό, δηλαδή διενέργεια πράξεων παραγωγικών ή συναλλακτικών, τότε η εγκατάσταση αυτή θα υποχρεωθεί να τηρήσει λογιστικά βιβλία, επιλέγοντας (σε Γ’ κατηγορία), είτε την λογιστική εξάρτηση από την έδρα, οπότε απλά θα αποστέλλει στοιχεία σαυτήν για τις τελικές εγγραφές, είτε την λογιστική αυτοτέλεια, οπότε θα ενεργεί πρωτογενείς εγγραφές σε δικά της λογιστικά βιβλία. Σε περίπτωση Α’ ή Β’ κατηγορίας του ΚΒΣ, η εγκατάσταση που θα χαρακτηρισθεί υποκατάστημα, θα τηρήσει αντίστοιχα βιβλία της έδρας.
 
Αν χαρακτηρισθεί «Γραφείο», όπως ορίζει το έντυπο Μ10, θα πρέπει σαφώς να διευκρινισθεί, ότι από την εγκατάσταση αυτή δεν θα παρέχονται (τηλεφωνικά ή μη), υπηρεσίες σε πελάτες. Συνεπώς, αν από την θέση αυτή (του «Γραφείου»), προωθείται διαφημιστική εργασία, ή δίδονται οδηγίες σε πελάτη για την οργάνωση της διαφημιστικής του εκστρατείας, ασχέτως, αν περαιτέρω τιμολογούνται οι εργασίες αυτές από την έδρα, θεωρείται ότι ενεργείται συναλλακτική δραστηριότητα (με την ευρεία έννοια) και ασφαλώς θα υπάρξει υποχρέωση τήρησης βιβλίων (βλέπε και ΠΟΛ 1133/14-3-2000).
 
Για το προσωπικό που θα προσληφθεί στην ως άνω εγκατάσταση, θα ακολουθηθεί η διαδικασία απογραφής της εγκατάστασης, στο ΙΚΑ (της περιοχής), με κατάθεση δήλωσης μεταβολής (στην έδρα) και λήψης ΒΙΒΛΙΟΥ ΝΕΟΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (από το υπ/μα ΙΚΑ της εγκατάστασης). Στο βιβλιο αυτό θα εγγραφούν οι εργαζόμενοι πριν αναλάβουν υπηρεσία. Στη συνέχεια θα συνταχθούν οι κάρτες πρόσληψης, οι οποίες θα κατατεθούν στον ΟΑΕΔ (παράρτημα στο οποίο υπάγεται η εγκατάσταση) εντός οκτώ (8) ημερών. Θα ακολουθήσει η συμπλήρωση της ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ, η οποία θα κατατεθεί στην αρμόδια επιθεώρηση εργασίας της περιοχής που εποπτεύεται  η εγκατάσταση (εντός 15 ημερών).
 
Να υπενθυμίσουμε ότι πρέπει να συνταχθούν και υπογραφούν οι συμβάσεις ΟΥΣΙΩΔΩΝ ΟΡΩΝ εργασίας του ΠΔ 156/94, οι οποίες αν συνιστούν συμβάσεις πλήρους απασχόλησης, δεν απαιτείται η κατάθεσή τους στη αρμόδια επιθεώρηση εργασίας. Απεναντίας, αν είναι συμβάσεις μειωμένης ή εκ περιτροπής  απασχόλησης, είναι απαραίτητη η κατάθεσή τους (εντός 15 ή 8 ημερών, αντίστοιχα), προκειμένου να  αποκλεισθεί το τεκμήριο της πλήρους απασχόλησης.
 
18.1.2008