Ένταξη στο κανονικό καθεστώς αγροτών

Αγρότης του ειδικού καθεστώτος παίρνει 3/12/14 επιδότηση 12.500 ευρώ (που αφορούν χρήση 1/1-31/12/14)  Μέτρο 112 Νέοι Αγρότες του ΠΑΑ2007-2013. Σύμφωνα με την τότε νομοθεσία ΠΟΛ 1055/17.2.2014 ένταξη στο κανονικό καθεστώς είχαν όσοι είτε:

- πραγματοποίησαν κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο, ακαθάριστα έσοδα, άνω των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ

- είτε: έλαβαν «δικαιώματα ενιαίας ενίσχυσης» άνω των πέντε χιλιάδων (5.000).

Έπρεπε να ενταθεί από το 2014 στο κανονικό καθεστώς; (ισχυρισμός ΔOY)

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

Σύμφωνα με την παρ. 1, του άρθρου 41, του κώδικα ΦΠΑ (Ν. 2859/2000), όπως ίσχυε πριν την τροποποίηση της από τις διατάξεις του άρθρου 47, του Ν. 4410/2016 (ισχύς από 1.1.2017) τα κριτήρια για την υποχρεωτική ένταξη των αγροτών του ειδικού καθεστώτος στο κανονικό καθεστώς εξειδικεύονταν ως εξής:

α. Ακαθάριστα έσοδα από την πώληση αγροτικών προϊόντων παραγωγής τους και την παροχή αγροτικών υπηρεσιών κατώτερα των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ και

β. Απαίτηση για λήψη δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης κατώτερα των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ.

Περαιτέρω, ως ενιαία ενίσχυση νοείται κάθε άμεση ενίσχυση που δίδεται σε παραγωγούς στο πλαίσιο της κοινής αγροτικής πολιτικής της ΕΕ που υλοποιήθηκε στη χώρα μας με την υιοθέτηση του Κανονισμού 1782/29.9.2003 της ΕΕ. Σημειώνεται ότι οι ενισχύσεις αυτές δεν περιλαμβάνουν λοιπές επιδοτήσεις από προγράμματα που παρέχονται από το υπουργείο αγροτικής ανάπτυξης με τη συγχρηματοδότηση της ΕΕ όπως λ.χ. για την οικονομική στήριξη των νέων αγροτών κ.λπ.

Σύμφωνα με Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης της 24/12/2013, σχετικώς με το «Μέτρο 1.1.2. Νέοι Αγρότες του ΠΑΑ2007-2013», «στόχος του προγράμματος είναι η πληθυσμιακή αναζωογόνηση της υπαίθρου με την εγκατάσταση νέων ανθρώπων κάτω των 40 ετών, μέσω της παροχής κινήτρων, προκειμένου να διευκολυνθεί η αρχική τους εγκατάσταση και η διαρθρωτική προσαρμογή των εκμεταλλεύσεων τους με την υποβολή επιχειρηματικού σχεδίου, γεγονός που θα συμβάλει θετικά, τόσο στην απασχόληση, όσο και στη διατήρηση του πληθυσμού στην ύπαιθρο».

Συνεπώς, κατά τη γνώμη μας, το εν λόγω Πρόγραμμα, δεν αφορά σε δικαιώματα ενιαίας ενίσχυσης, όπως περιγραφόταν εκείνη την περίοδο, το δεύτερο κριτήριο, η υπέρβαση του οποίου θα οδηγούσε στην υποχρεωτική ένταξη στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ.

Με βάση τα ανωτέρω, συμπεραίνουμε ότι από την νομοθεσία που ίσχυε το έτος 2015 δεν προκύπτει η υποχρέωση μετάταξης αγρότη στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, αν το σύνολο των επιδοτήσεων που έλαβε το προηγούμενο έτος (2014) δεν αφορούσε σε δικαιώματα ενιαίας ενίσχυσης, αλλά σε πρόγραμμα Νέων Αγροτών, και τα ακαθάριστα έσοδά του από την πώληση δικών του προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών, δεν υπερέβησαν το όριο των 15.000 ευρώ.Ένταξη στο κανονικό καθεστώς αγροτών