Τιμολόγιο Ή Τπυ

Μηχανολόγος Μηχανικός συντάσσει συμφωνητικό αξίας 3.000 ευρώ. Αναλαμβάνει την μελέτη, κατασκευή - εγκατάσταση λογισμικού, την ηλεκτρολογική εγκατάσταση και επίβλεψη με στόχο την κατασκευή - εφαρμογή αυτοματισμού σε ήδη υπάρχοντα εξοπλισμό που θα εκσυγχρονίσει υφιστάμενες δραστηριότητες.

Θα προμηθευτεί ο ίδιος τα υλικά.

Α)Τι παραστατικό θα εκδώσει (Τιμολόγιο ή ΤΠΥ);

Β)Τι παρακράτηση θα έχει; Με συντελεστή 20% λόγω που αφορά και μελέτη-επίβλεψη ή με συντελεστή 3% σαν τεχνικό έργο;

Γ) Θεωρείται η παραπάνω ανακατασκευή τεχνικό έργο;

Δ) Πότε εκδίδουμε Τιμολόγιο και πότε ΤΠΥ;  

Κατασκευαστής γύψινων σανίδων που αναλαμβάνει να φτιάξει σε νέο ξενοδοχείο με δικά του υλικά γυψοσανίδες, τι εκδίδει;


Απάντηση:

Στο άρθρο 8 του Ν 4308/2014 (ΕΛΠ, Τιμολόγιο Πώλησης), γίνεται σαφές ότι το τιμολόγιο είναι το στοιχείο που εκδίδεται από την υπόχρεη οντότητα για κάθε πώληση αγαθών και παροχή υπηρεσιών, εντός της χώρας ή άλλης χώρας μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή προς άλλη (τρίτη) χώρα, καθώς και σε κάθε περίπτωση συναλλαγής που υπόκειται σε ΦΠΑ, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας (Ν 2859/2000). Περαιτέρω, διευκρινίζεται στον νόμο, ότι κάθε έγγραφο που περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες που απαιτούνται για το τιμολόγιο θεωρείται τιμολόγιο, με την προϋπόθεση ότι ο παραλήπτης των αγαθών ή ο λήπτης των υπηρεσιών που υπόκεινται σε τιμολόγηση, αποδέχεται το έγγραφο αυτό. Συνεπώς, ο όρος «τιμολόγιο» μπορεί να υποκαθίσταται αναλόγως των καθιερωμένων πρακτικών σε διάφορους κλάδους της οικονομίας και να γίνεται είτε τιμολόγιο πώλησης αγαθών, είτε τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών, τιμολόγιο έργου κ.λπ. Υπενθυμίζεται ότι το τιμολόγιο φέρει υποχρεωτικά τις ενδείξεις του άρθρου 9 του Ν 4308/2014. Οι διατάξεις που παλαιότερα υπήρχαν και καθόριζαν την περίπτωση της παροχής υπηρεσίας, εφόσον χρησιμοποιούνταν και υλικά (αν η αξία αυτών ήταν μέχρι το 1/3 της συνολικής αμοιβής), δεν υφίστανται πλέον. Άρα, ο μηχανολόγος του ερωτήματος (οντότητα) θα εκδώσει το τιμολόγιο του άρθρου 8 των ΕΛΠ (στην προκειμένη περίπτωση για παροχή υπηρεσίας), ενώ θα καταχωρίσει στα λογιστικά του αρχεία (βιβλίο Εσόδων – Εξόδων, απλογραφικά, ή διπλογραφικά, αναλόγως που υπάγεται) τα παραστατικά στοιχεία για τις αγορές των υλικών (έξοδα). Εννοείται ότι δεν εμπορεύεται τα υλικά αυτά, δεν είναι δηλαδή αγαθά προς πώληση, αλλά τα χρησιμοποιεί στην διαδικασία της παροχής της υπηρεσίας του.

Ακολούθως, σύμφωνα με το άρθρο 64 του ΚΦΕ, για τις αμοιβές για τεχνικά έργα, αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές ή παρόμοιες υπηρεσίες, παρακρατείται φόρος 20%, από τον καταβάλλοντα την αμοιβή, όταν ο λήπτης αυτής είναι φυσικό πρόσωπο. Κατ’ εξαίρεση, για τις αμοιβές που εισπράττονται από εργολήπτες κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων ο συντελεστής είναι 3% επί της αξίας του υπό κατασκευή έργου, ανεξαρτήτως αν ο λήπτης της αμοιβής είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Επισημαίνεται ότι ως τεχνικό έργο θεωρείται η εκτέλεση εργασιών κατασκευής έργου συνδεόμενου μετά του εδάφους όπως για παράδειγμα τα οικοδομικά, λιμενικά, υδραυλικά, οδοποιίας, γεφυροποιίας, σιδηροδρόμων και έργα υπαίθρου. Ωστόσο, ως τεχνικό έργο θεωρείται επίσης και η εργασία προσθήκης επί υφιστάμενου ήδη πράγματος, νέου στοιχείου ή ιδιότητας, ανεξαρτήτως αν τα συνδεόμενα τμήματα θα αποτελέσουν ενιαία λειτουργική ενότητα ή όχι (όπως για παράδειγμα εκτέλεση μηχανολογικών, ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων).  

Με την Πολ. 1120/2014, ορίζονται τα εξής: «Με τις διατάξεις της περ. δ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 64 του ΚΦΕ, όπως ισχύει, ορίζεται ο συντελεστής παρακράτησης φόρου στην περίπτωση πληρωμών αμοιβών για τεχνικά έργα, αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές ή παρόμοιες υπηρεσίες. Συγκεκριμένα, ο συντελεστής παρακράτησης φόρου για αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές ή παρόμοιες υπηρεσίες ανέρχεται σε είκοσι τοις εκατό (20%), ο οποίος επιβάλλεται στο ποσό που απομένει μετά την αφαίρεση του Φ.Π.Α. Κατ’ εξαίρεση, για τις αμοιβές για τεχνικά έργα που εισπράττονται από εργολήπτες κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων και στις αμοιβές των ενοικιαστών δημοσίων, δημοτικών και κοινοτικών ή λιμενικών προσόδων ο συντελεστής είναι τρία τοις εκατό (3%) επί της αξίας του υπό κατασκευή έργου ή του μισθώματος, ανεξαρτήτως αν ο λήπτης της αμοιβής είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα».

Κατά την άποψή μας, και σύμφωνα με την γραμματική διατύπωση της παραπάνω Πολ., ο μηχανολόγος του ερωτήματος αναλαμβάνει την εκτέλεση τεχνικού έργου, συνεπώς θα γίνει παρακράτηση με συντελεστή 3%. Ωστόσο, θα πρέπει να διευκρινιστεί η περίπτωση που ο μηχανολόγος αμείβεται ανεξάρτητα από το αναληφθέν έργο, ως λαμβάνων αμοιβές για συμβουλευτικές υπηρεσίες (παρ. 1, Πολ. 1120/2014), οπότε για το τμήμα αυτό των αμοιβών, θα γίνει παρακράτηση 20%.

Σε ότι αφορά τον κατασκευαστή γύψινων σανίδων, επειδή το εισόδημα αυτό με τον προηγούμενο ΚΦΕ, χαρακτηριζόταν ως εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις δεν εμπίπτει στις διατάξεις περί παρακράτησης φόρου (Πολ. 1120/2014).  Για την αμοιβή του εκδίδει τιμολόγιο, ενώ οι αγορές των υλικών χαρακτηρίζονται έξοδα.