Eπιστροφή εισφορών ΙΚΑ

Σε Κ/Ξ για την κατασκευή Δημόσιου Έργου το ΙΚΑ Αγρινίου μείωσε το ΠΕΔ από 13,08% σε 11,70%. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η κοινοπραξία έχει καταβάλει όλες τις εισφορές με 13,08% θα μπορούσε να αιτηθεί (και με βάση ποια νομοθεσία) επιστροφή εισφορών κατά την εκκαθάριση λόγω μείωσης του ΠΕΔ;

Επιπρόσθετα η Κ/Ξ κατέβαλε για τον 1ο λογαριασμό: α) 3.179,64 € με Π.Ε.Ε. με αντίστοιχη χρέωση του λογαριασμού εισφορών του έργου λόγω του ότι δεν είχε καλύψει το αντίστοιχο ποσό των εισφορών και β) 953,90 € Π.Ε.Π.Ε.Ε. 30% με την αιτιολογία ότι δεν υποβλήθηκαν όλοι οι κωδικοί εργασιών που πιστοποιούνται στον 1ο λογαριασμό.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Γενικά, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΑΚ περί αδικαιολόγητου πλουτισμού (άρθρα 904 – 913) ο λήπτης οφείλει να αποδώσει το αντάλλαγμα που έλαβε χωρίς αιτία, κατόπιν αγωγής από την πλευρά του δότη. Ωστόσο, η επίδοση αγωγής, δεν είναι αναγκαία σε περίπτωση απαίτησης του ανταλλάγματος που καταβλήθηκε αχρεωστήτως, εφόσον ο λήπτης γνώριζε ή ενημερώθηκε για την ανυπαρξία του χρέους (άρθρο 911).

Ειδικότερα, από τις διατάξεις της παρ. 8, του άρθρου 27, του ΑΝ 1846/1951 (Περί κοινωνικών ασφαλίσεων), προκύπτει ότι οι εισφορές που εισπράχθηκαν αχρεωστήτως, επιστρέφονται ύστερα από αίτηση του ενδιαφερόμενου.

Προς την κατεύθυνση αυτή κινούνται και οι οδηγίες της περ. ζ, παρ. 3, απόφαση υπ. αριθμ. Φ.11321/19423/1405/23.12.2014 (σχετ. Εγκ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ 10/Ε41/40/27.2.2015) αναφορικά με τη διαδικασία υπολογισμού των εισφορών οικοδομοτεχνικών έργων. Ωστόσο, σε περίπτωση που η απόκλιση μεταξύ εργατικών εισφορών που καταβλήθηκαν βάσει ΑΠΔ και εκείνων που υπολογίζονται βάσει ποσοστού εργατικής δαπάνης, ήτοι «ΠΕΔ», υπερβαίνει το 10%, για την επιστροφή των πρόσθετων εισφορών που αποδόθηκαν, θα πρέπει να διενεργείται επανέλεγχος από τα αρμόδια όργανα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, με σκοπό την ανεύρεση στοιχείων που να τεκμηριώνουν την ανακρίβεια των υποβαλλόμενων ΑΠΔ.

Περαιτέρω, όσον αφορά την παραγραφή της αξίωσης του εργοδότη προς επιστροφή ασφαλιστικών εισφορών που έχουν καταβληθεί αχρεωστήτως προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, σχετική είναι η απόφαση του ΔΕφΑθ 1887/2012. Με βάση την ανωτέρω απόφαση,  έχουν εφαρμογή οι περί παραγραφής ειδικές διατάξεις του άρθρου 40, παρ. 6, του ΑΝ 1846/1951, σύμφωνα με τις οποίες οι εν γένει απαιτήσεις κατά του ΙΚΑ υπόκεινται στην πενταετή παραγραφή και όχι στην τριετή παραγραφή που προβλέπεται από το άρθρο 90 παρ. 2 του Ν 2362/1995. Και αυτό γιατί το εν λόγω νομοθέτημα ρυθμίζει την παραγραφή των χρηματικών αξιώσεων του Δημοσίου μόνο και δεν προβλέπει την εφαρμογή του και προκειμένου περί αξιώσεων κατά του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (βλ. και τεύχος περιοδικού ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ Ιούλιος 2013 σελ. 678).

Από τα δεδομένα του ερωτήματος προκύπτει ότι η αρμόδια υπηρεσία του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, κατά τον έλεγχο των εισφορών που πραγματοποίησε με την εκκαθάριση του έργου, έλαβε ως τελικό ποσοστό εργατικής δαπάνης (ΠΕΔ) το 11,70% αντί του 13,08%. Επειδή η διαφορά μεταξύ των δύο ποσοστών ανέρχεται σε 15,37% υψηλότερη του 10% (βλ. ανωτέρω), η ενδιαφερόμενη κοινοπραξία μπορεί με αίτησή της να ζητήσει την επιστροφή της διαφοράς των εισφορών.

Ωστόσο, το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ θα πρέπει διενεργώντας επανέλεγχο των ήδη υποβαλλόμενων ΑΠΔ να διαπιστώσει τυχόν ανακρίβειες στα στοιχεία που συνθέτουν το κόστος εργασίας (λ.χ. στις αμοιβές των εργατών, τις εργατοώρες κ.λπ.) σε σχέση με τα πραγματικά δεδομένα.

Για δε τις πράξεις επιβολής εισφορών που καταλογίστηκαν στην κοινοπραξία μπορεί να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία της υποβολής ένστασης από αυτήν, κατά τα γνωστά. Διαφορετικά μπορεί η κοινοπραξία να αιτηθεί τον συμψηφισμό τους με τυχόν επιστροφή εισφορών μελλοντικά.

Πάντως  και στην περίπτωση αυτή, η αίτηση συμψηφισμού συνοδεύεται από την διαδικασία της ένστασης.