Σύγκληση ΓΣ σε μεταγενέστερο χρόνο για την εκλογή μελών διοικητικού συμβουλίου

Σε ΑΕ δεν έχει συγκληθεί ΓΣ για να εγκρίνει τις οικονομικές καταστάσεις ετών 2012 και 2013. Μπορεί μέχρι τον Ιούνιο του 2015 να συγκληθεί Τακτική Γενική Συνέλευση από το Δ.Σ για να εγκριθούν οι οικονομικές καταστάσεις της διαχειριστικής περιόδου 01/01/2012- 31/12/2012 να απαλλαχθούν από κάθε ευθύνη τα μέλη του ΔΣ και οι ελεγκτές και να ορισθεί ως πρόσθετο θέμα στην ημερήσια διάταξη της πρόσκλησης η εκλογή νέου ΔΣ διότι η θητεία του παρόντος λήγει τον Ιούνιο 2015;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Σύμφωνα με το άρθρο 26 (πρόσκληση Γ.Σ.) του ΚΝ 2190/1920, περί ΑΕ, αν και δεν ορίζονται ρητώς τα πρόσωπα που έχουν την αρμοδιότητα για την σύγκληση της Γ.Σ., γίνεται δεκτό, τόσο από την πρακτική, όσο και από την σχετική νομολογία, ότι η ως άνω αρμοδιότητα επιμερίζεται στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΕ

Στο άρθρο 26, του ΚΝ 2190/1920, προβλέπεται η διαδικασία πρόσκλησης των μετόχων της ΑΕ σε γενική συνέλευση προκειμένου να εγκριθούν οι ετήσιες οικονομικές καταστάσεις για την χρήση που έκλεισε.

Σε ότι αφορά την υποχρέωση της σύγκλησης ΓΣ της ΑΕ, σε σχετικό άρθρο του Ν. Βερβεσού που δημοσιεύτηκε στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2005[1], του περιοδικού ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ, εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη, το οποίο ως διαχρονικό εξακολουθεί να ισχύει, αναφέρεται:

Αν και στο νόμο (άρθρο 26 του ΚΝ 2190/1920) δεν ορίζονται ρητά τα πρόσωπα που είναι αρμόδια προς σύγκληση της γενικής συνέλευσης, επικρατεί ομοφωνία ότι η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας. Τούτο προκύπτει τόσο από τη συστηματική ερμηνεία πολλών διατάξεων του ΚΝ 2190/1920, ιδίως από εκείνες τις διατάξεις των άρθρων 38 παρ. 2 και 39 που παρέχουν στο ΔΣ το δικαίωμα να συγκαλέσει τη ΓΣ μετά από αίτηση του ελεγκτή και των μετόχων μειοψηφίας (1/20), όσο και από μία σειρά άλλων διατάξεων που αφορούν ενώσεις προσώπων και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, οι οποίες παραχωρούν την αρμοδιότητα σύγκλησης της συνέλευσης ή των μελών της ένωσης ή του νομικού προσώπου στα διαχειριστικά όργανα αυτής.

Την υποχρέωση της σύγκλησης, λοιπόν, έχει το ΔΣ, το οποίο συνεδριάζει και αποφασίζει ως συλλογικό όργανο. Στην περίπτωση που η υποχρέωση αυτή δεν εκπληρωθεί εγκαίρως και η υποβολή των αποφάσεων της ΓΣ για την έγκριση των οικονομικών καταστάσεων της χρήσης 2012, καθώς και για κάθε άλλο ζήτημα, πραγματοποιηθεί εκπρόθεσμα (λχ. εντός του 2015), επιβάλλεται το προβλεπόμενο, κατά το άρθρο 63δ, του ΚΝ 2190/1920, πρόστιμο. Το εν λόγω πρόστιμο που ανέρχεται στο ποσό των 150 ευρώ εισπράττεται από την εποπτεύουσα αρχή, ήτοι υπηρεσία ΓΕΜΗ του αρμόδιου επιμελητηρίου. Ανάλογες κυρώσεις καθορίζονται και στο άρθρο 17, του Ν 3419/2005, σε περιπτώσεις μη υποβολής αιτήσεων μεταβολής ή διαγραφής, της εταιρείας στην αρμόδια υπηρεσία ΓΕΜΗ.

Τέλος, πέραν των αποφάσεων της ΓΣ, οι διατάξεις του Ν 2190/1920, απαιτούν και την υποβολή λοιπών στοιχείων προς την υπηρεσία ΓΕΜΗ, όπως: των οικονομικών καταστάσεων, έκθεσης διαχείρισης του ΔΣ, πρόσκληση ΓΣ κ.λπ. (άρθρα 7α και 7β, του εν λόγω νόμου).

[1] Η ερμηνευτική προσέγγιση του συγγραφέα έχει εφαρμογή και σήμερα καθώς οι σχετικές διατάξεις δεν έχουν τροποποιηθεί επί της ουσίας.