Παρακράτηση φόρου στα ΤΠΥ από 01/01/2014

Από 01/01/2014 όλα τα φυσικά πρόσωπα που είναι δικαιούχοι αμοιβών από τεχνικές υπηρεσίες, συμβουλευτικές κ.λπ. υποχρεούνται σε παρακράτηση φόρου όταν εκδίδουν τα τιμολόγια παροχής υπηρεσιών .Το ερώτημα μου είναι τι περιλαμβάνεται στον όρο "τεχνικές υπηρεσίες";;; Στα ελευθέρια επαγγέλματα είχαμε τον "κατάλογο" τους και αναλόγως πράτταμε. Εδώ όταν έχω μια επιχείρηση ατομική που επισκευάζει μηχανές γραφείου και κάνει ετήσια συμβόλαια με χρέωση ανά παραγόμενο αντίγραφο, πρέπει να γίνει παρακράτηση;  Ισχύει για όλους τους επαγγελματίες που έχουν να κάνουν με τις επισκευές, ανακαινίσεις ή τα συνεργεία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Αν επιχειρήσουμε μια πρώτη ερμηνεία της πρόθεσης του νομοθέτη, σχετικά με τον νέο ΚΦΕ (Ν. 4172/2013), κυρίως δε σε ότι αφορά το ζήτημα της παρακράτησης φόρου (άρθρα 61 έως 64), θα καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι επιθυμεί την εφαρμογή αυτής της διαδικασίας, γενικώς, σε επίπεδο φυσικού προσώπου, ως λήπτη αμοιβής. Κατά την άποψή μας, οι όροι:  «τεχνικές υπηρεσίες», «συμβουλευτικές υπηρεσίες» και «άλλες παρόμοιες υπηρεσίες», περικλείουν ένα μεγάλο αριθμό υπόχρεων απεικόνισης συναλλαγών, φυσικών προσώπων (πρώην επιτηδευματιών και ελευθέρων επαγγελματιών), που υπάγονται στις διατάξεις για παρακράτηση φόρου, όταν λαμβάνουν πληρωμές (= αμοιβές). Βέβαια, δεν έχουμε ακόμη την θέση της Φορολογικής Διοίκησης, ώστε να απαντήσουμε με ασφάλεια, ωστόσο όλα συγκλίνουν προς αυτή την άποψη.

Ως ενισχυτικά στοιχεία, μπορούμε να παραθέσουμε τα εξής:

1.    Η κατάργηση της ΑΠΥ (που εξέδιδαν οι ελεύθεροι επαγγελματίες του άρθρου 48 του παλαιού ΚΦΕ) και η καθιέρωση του ΤΙΜΟΛΟΓΙΟΥ, ως γενικού παραστατικού αξίας και για την παροχή υπηρεσιών, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η παρακράτηση φόρου, πλέον, γίνεται επί της αμοιβής του εκδότη αυτού του στοιχείου (εφόσον είναι φυσικό πρόσωπο). Παράδειγμα: Ο λογιστής, που δεν εκδίδει πλέον ΑΠΥ προς νομικό πρόσωπο, αλλά Τ.Π.Υ. και επί της αμοιβής του διενεργείται παρακράτηση φόρου.

2.    Η ένταξη του εισοδήματος των πάντων, υπόχρεων απεικόνισης συναλλαγών, στην πηγή από επιχειρηματική δραστηριότητα. Δηλαδή, ό,τι ανήκε σε εμπορικές επιχειρήσεις, γεωργικές επιχειρήσεις, ελευθέρια επαγγέλματα, εντάσσεται τώρα στην «επιχειρηματική δραστηριότητα».

3.    Η εννοιολογική «άθροιση» των «τεχνικών υπηρεσιών» και των «συμβουλευτικών υπηρεσιών», καλύπτει κατά την γνώμη μας, όλα τα πρώην ελευθέρια επαγγέλματα και επιπλέον καταλαμβάνει ένα πολύ μεγάλο τμήμα της παροχής υπηρεσιών, που αφορούσε τους επιτηδευματίες, μη ελεύθερους επαγγελματίες, με τις προηγούμενες διατάξεις.  Παράδειγμα: Ένας υδραυλικός, ο οποίος με τις προηγούμενες διατάξεις (Ν. 2238/94), λάμβανε αμοιβή από εταιρεία για την επισκευή πχ μιας υδρορροής, εξέδιδε μεν Τ.Π.Υ., αλλά δεν γινόταν παρακράτηση φόρου. Με τις νέες διατάξεις από 1/1/2014, θα πρέπει να γίνει παρακράτηση φόρου 20%, αφού λαμβάνει αμοιβή για τεχνική υπηρεσία. Το εισόδημά του δε, ανήκει στην πηγή από επιχειρηματική δραστηριότητα.

Συνεπώς, οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο (υπόχρεο απεικόνισης συναλλαγών), παρέχει υπηρεσίες σε  νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, σε φυσικό πρόσωπο που ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα και έχει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα, καθώς και σε κάθε φορολογούμενο που δεν έχει την φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα, αλλά δραστηριοποιείται μέσω μόνιμης εγκατάστασης στην χώρα μας  και  λαμβάνει αμοιβή (για τις τεχνικές ή συμβουλευτικές και άλλες παρόμοιες υπηρεσίες του), υπάγεται στην διαδικασία παρακράτησης φόρου. Υπόχρεος είναι αυτός που καταβάλλει την πληρωμή (άρθρο 61).

Σημειώνουμε ότι αν αυτός που καταβάλλει την πληρωμή (αμοιβή) είναι φορέας γενικής κυβέρνησης, η παρακράτηση φόρου συντελείται ακόμη και στην περίπτωση που ο λήπτης της αμοιβής είναι νομικό πρόσωπο (με διαφορετικούς συντελεστές, άρθρο 64, παρ. 2).

Επομένως, κατά την άποψή μας και μέχρι να υπάρξει σαφής θέση της Διοίκησης, για τις περιπτώσεις που αναφέρετε στο ερώτημά σας, θα πρέπει να γίνεται παρακράτηση φόρου από αυτόν που καταβάλλει την πληρωμή, εφόσον είναι ένα από τα πρόσωπα του άρθρου 61, ως άνω. Σημειώνεται ότι κατά τη στιγμή σύνταξης του σημειώματος αυτού, έχει γίνει «δημοσιογραφικά» γνωστή η πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε νομοτεχνική διόρθωση ή αλλαγή των σχετικών με την παρακράτηση φόρου για υπηρεσίες, διατάξεων. Κατά συνέπεια θα υπάρξουν νεώτερες εξελίξεις επί του ζητήματος.