Καταχώριση εξόδων πρώτης εγκατάστασης ατομικής επιχείρησης

Σε ατομική επιχείρηση με έναρξη 15/10/2013 πραγματοποιήθηκαν δαπάνες για την διαμόρφωση του καταστήματος από 01/09/2013. Για αυτές τις δαπάνες τα παραστατικά που υπάρχουν είναι  ΑΛΠ και ΑΠΥ. Θα ήθελα να με ενημερώσετε αν μπορούν να καταχωρηθούν στα βιβλία της επιχείρησης και επίσης αν υπάρχει δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ που καταβλήθηκε.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Σύμφωνα με την παρ. 5, του άρθρου 3, του ΚΦΑΣ (Ν. 4093/2013), έξοδα πρώτης εγκατάστασης, αγορές και λοιπές συναλλαγές που πραγματοποιούνται από τον ιδρυτή, πριν την έναρξη ατομικής επιχείρησης, καταχωρίζονται στα βιβλία μετά την υποβολή της δήλωσης έναρξης εργασιών. Η διάταξη αυτή είναι όμοια με την παρ. 2, του άρθρου 10 του προϊσχύσαντος ΚΒΣ, η οποία ωστόσο, όριζε ότι η καταχώριση μπορεί να γίνει μέχρι την 15η ημέρα του επόμενου μήνα, από αυτόν που έγινε η έναρξη.

Σε ότι αφορά την δυνατότητα καταχώρισης αποδείξεων λιανικής στα βιβλία, σχετική είναι η περ. γ, της παρ. 16, του άρθρου 6 του ΚΦΑΣ: "Εξομοιώνεται με τιμολόγιο η απόδειξη λιανικής, στην οποία αναγράφεται γενική περιγραφή του είδους των αγαθών ή υπηρεσιών, ή γενική περιγραφή του είδους που προκύπτει από το αντικείμενο εργασιών που εμφανίζεται στα στοιχεία του εκδότη για τις περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών, καθώς και τις πωλήσεις μη εμπορεύσιμων αγαθών για τον αγοραστή υπόχρεο απεικόνισης συναλλαγών, αξίας κάθε συναλλαγής μέχρι 100 ευρώ". Τα 100 ευρώ, κατά τη γνώμη μας, περιέχουν και τον ΦΠΑ (αφού η διάταξη αναφέρεται σε αξία συναλλαγής), ο οποίος μπορεί να διαχωριστεί με την μέθοδο της εσωτερικής υφαίρεσης και να  εκπέσει από τον ΦΠΑ των εκροών, εφόσον φυσικά, πρόκειται για δαπάνη με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου.

Αν έχουν ληφθεί αποδείξεις λιανικής (για αγορά αγαθών ή παροχή υπηρεσιών) μεγαλύτερης αξίας των 100 ευρώ, αντί τιμολογίων (ΔΑ-Τ) δεν μπορούν να καταχωριστούν στα βιβλία ως  αγορές ή έξοδα.