Φορολογική μεταχείριση αποσβέσεων παγίων μέσω επιδοτήσεων ΕΣΠΑ 2007-2013

Οι αποσβέσεις του πάγιου εξοπλισμού που έχει επιδοτηθεί μέσω ΕΣΠΑ 2007-2013 εκπίπτουν 100%, ή μόνο κατά το ποσοστό που δεν επιδοτείται το πάγιο; Στη σύμβαση που έχει υπογραφεί δεν αναφέρεται κάτι σχετικό περί φορολογίας. Σε παλαιότερες συμβάσεις αναφέρονταν τα περί αποσβέσεων. Εάν οι αποσβέσεις εκπίπτουν 100%, πώς κλείνει το ποσό της επιχορήγησης που εμφανίζεται στον λογαριασμό 41.10;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Τα ποσά των επιχορηγήσεων του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ, Ν.3614/2007 «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων, για την προγραμματική περίοδο 2007 - 2013»), που δικαιούνται να εισπράξουν οι υπαγόμενες, στα σχετικά προγράμματα, επιχειρήσεις, υπακούουν στις υφιστάμενες φορολογικές διατάξεις για τις επιδοτήσεις - επιχορηγήσεις. Οι αποσβέσεις που αναλογούν στην αξία των παγίων στοιχείων που επιχορηγείται, βάσει αναπτυξιακών νόμων, ή από την Ευρωπαϊκή Ένωση, για την πραγματοποίηση επενδύσεων, δεν αναγνωρίζονται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων.

Για τον λόγο αυτό, τα ποσά των εισπραττόμενων επιχορηγήσεων, κατά την λογιστική καταχώρισή τους, εμφανίζονται στην πίστωση του δευτεροβάθμιου λογαριασμού 41.10 «Επιχορηγήσεις παγίων επενδύσεων» (με άνοιγμα του ανάλογου τριτοβάθμιου, για την πληροφορία της επιχορήγησης). Στο τέλος κάθε χρήσης, ποσό των επιχορηγήσεων αυτών, ίσο με τις τακτικές και (τυχόν) πρόσθετες αποσβέσεις, που διενεργήθηκαν στην αξία των παγίων στοιχείων, τα οποία επιχορηγήθηκαν, μεταφέρεται στην πίστωση του αποτελεσματικού λογαριασμού 81.10.05 «Αναλογούσες στην χρήση επιχορηγήσεις παγίων επενδύσεων», (βλέπε Πολ. 1093/1992). Με τον τρόπο αυτόν, ενώ παραμένει αμετάβλητη η λογιστική «εικόνα» του επιχορηγουμένου παγίου, το μέρος των αποσβέσεων που αντιστοιχεί στην επιχορήγηση (αφού εκπίπτει, μέσω της απόσβεσης), μεταφέρεται ως έσοδο στα αποτελέσματα (81.10.05) για να συμψηφίσει την έκπτωση αυτή. Το γεγονός, όπως αναφέρεται στο ερώτημα, ότι δεν αναγράφεται στη σύμβαση κάτι σχετικό περί φορολογίας, κατά την γνώμη μας, δεν μεταβάλλει ούτε επηρεάζει την προβλεπόμενη ως άνω λογιστική και φορολογική αντιμετώπιση.  (ΠΡΟΣΟΧΗ: εξαιρουμένου του αναπτυξιακού Ν 3299/2004). Πάντως, για την εξασφάλιση των ενεργειών σας και την απομάκρυνση αμφιβολιών περί τυχόν ειδικής προέλευσης της συγκεκριμένης επιχορήγησης, σας συνιστούμε να απευθύνετε ερώτημα στον Φορέα. Ωστόσο, η γενική αντιμετώπιση του θέματος είναι αυτή που ήδη εκθέσαμε. Για τον λογιστικό χειρισμό των επιχορηγουμένων παγίων, βλέπε «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ» Ν. Σγουρινάκης-Β. Μιχελινάκης, Έκδοση 2009, σελίδα  384 κ.ε.

Σε ότι αφορά την τελευταία ερώτησή σας, σημειώνουμε ότι γενικώς η τύχη των αφορολόγητων αποθεματικών που σχηματίστηκαν και παραμένουν στο σκέλος των κεφαλαίων της εταιρείας, είναι να αποφασιστεί η διανομή, ή η κεφαλαιοποίησή τους, οπότε εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 4, του άρθρου 106 του ΚΦΕ. Με την καταβολή του προβλεπόμενου φόρου εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση για τα αποθεματικά αυτά. Στην περίπτωση της κεφαλαιοποίησης εκδίδονται νέες μετοχές που δίδονται στους μετόχους