To παρόν άρθρο αποτελεί μέρος του περιοδικού ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ. Για να αποκτήσετε πλήρη πρόσβαση στα υπόλοιπα περιεχόμενα του περιοδικού επικοινωνήστε μαζί μας τηλεφωνικά ή μέσω email
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ
Περιοδικό: ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ
Τεύχος: 152/2018, Οκτώβριος 2018
Έκδοση: ΝΟΜΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Ενότητα: OIKONOMIKH ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, σ. 815
Προηγούμενο: Ν. Σγουρινάκης, Απομείωση ενσώματου παγίου
Επόμενο: Γ. Τζίφας, Νέος Νόμος Ανωνύμων Εταιρειών Ν 4548/2018 - Οι σημαντικότερες οικονομικές και λογιστικές αλλαγές
<b>Ν. Σγουρινάκης</b>, Απομείωση ενσώματου παγίου <b>Γ. Τζίφας</b>, Νέος Νόμος Ανωνύμων Εταιρειών  Ν 4548/2018 - Οι σημαντικότερες οικονομικές και λογιστικές αλλαγές
Μεγαλύτερη γραμματοσειρά Μικρότερη γραμματοσειρά Εκτύπωση άρθρου

Π. Γιώτης, Σύντομος σχολιασμός και παρουσίαση εγκυκλίων και διοικητικών αποφάσεων

Α. Φορολογική Nομοθεσία

1. Κοινοποίηση της υπʼ αριθμ. 147/2018 γνωμοδότησης της Α΄ Ολομέλειας Διακοπών του ΝΣΚ

Σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης φόρου εισοδήματος εντός της πενταετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την επίδοση της δήλωσης, ισχύει ο κανόνας της πενταετούς παραγραφής (παρ.1 αρθρ. 84 του Ν 2238/1994 ). Η προθεσμία αυτή παρεκτείνεται κατά τρία (3) έτη στην περίπτωση που η εκπρόθεσμη δήλωση υποβληθεί κατά το τελευταίο έτος της προθεσμίας αυτής (τελ.εδ. της παρ. 5 του άρθρου 84 του Ν 2238/1994 ). Τέλος, η εξαιρετική δεκαπενταετής προθεσμία παραγραφής για τον καταλογισμό φόρου τυγχάνει εφαρμογής: α) στην περίπτωση μη υποβολής δήλωσης φόρου εισοδήματος ή απόδοσης παρακρατούμενων φόρων (εδ. 1 της παρ.5 άρθρου 84 του Ν 2238/1994 ) ή β) σε περίπτωση υποβολής δήλωσης μετά την πάροδο της πενταετούς προθεσμίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την επίδοση της δήλωσης. [Πολ 1165/10.8.2018]

2. Απαλλαγή πληγέντων από πυρκαγιές, σεισμούς, πλημμύρες κ.λπ. για τις προς αυτούς δωρεές τρίτων

Διευκρινίζεται με την εν λόγω εγκύκλιο ότι εφόσον μέσα σε μία τριετία από την κήρυξη κάποιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας πραγματοποιούνται δωρεές χρηματικών ποσών ή άλλων κινητών περιουσιακών στοιχείων ή οποιωνδήποτε παροχών από ανώνυμους και μη δωρητές (εκτός από δωρεές ακινήτων) για την ανακούφιση πληγέντων από σεισμό, πυρκαγιά ή πλημμύρα, οι δωρεές αυτές απαλλάσσονται και από το φόρο και από την υποχρέωση υποβολής της δήλωσης φόρου δωρεάς. [Πολ. 1156/1.8.2018, άρθρο 8 της από 26.7.2018 ΠΝΠ]

3. Άρση δέσμευσης του αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας (Α.Φ.Ε.) για δεσμεύσεις που έχουν επιβληθεί λόγω διενέργειας φορολογικού ελέγχου δυνάμει των διατάξεων της παρ. 7 του άρθρου 26 του Ν 1882/1990 και της παρ. 8 του άρθρου 12 του Ν 4174/2013

Σύμφωνα με τη νομολογία του ΣτΕ η διατήρηση του διοικητικού μέτρου της δέσμευσης Α.Φ.Ε. κατά τις διατάξεις του άρθρου 26 του Ν 1882/1990 απαιτείται «να μην υπερβαίνει τον εύλογο, κατά τις οικείες συνθήκες, χρόνο» (ΣτΕ 1198/2012 ). Στο ίδιο πνεύμα, έχει κριθεί από το ΣτΕ ότι διοικητικά μέτρα σε βάρος του φορολογούμενου αίρονται σε περίπτωση που δεν υφίσταται καταλογιστική πράξη, ενώ αυτή η τελευταία, πρέπει να εκδίδεται σε εύλογο χρόνο, σε περίπτωση φορολογικού ελέγχου συνεπεία του οποίου έχει ληφθεί διοικητικό μέτρο σε βάρος του φορολογούμενου και μάλιστα ανεξαρτήτως εάν ζητήσει τούτο ο φορολογούμενος (ΣτΕ 1619/2017 ). Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, επισημαίνεται ότι δεν συντρέχει λόγος διατήρησης του μέτρου της δέσμευσης του Α.Φ.Ε. για δεσμεύσεις που επιβλήθηκαν δυνάμει των διατάξεων της παρ. 7 του άρθρου 26 του Ν 1882/1990 αλλά και των διατάξεων της παρ. 8 του άρθρου 12 του Ν 4174/2013 λόγω φορολογικού ελέγχου, στην περίπτωση που οι εν λόγω φορολογικές υποθέσεις έχουν υποπέσει σε παραγραφή και ως εκ τούτου δεν έχουν προτεραιοποιηθεί προς έλεγχο, καθόσον δεν είναι δυνατή η διατήρηση μέτρου σε βάρος του φορολογουμένου λόγω διενέργειας φορολογικού ελέγχου, εφόσον έχει συμπληρωθεί η παραγραφή για το σύνολο των ελεγχόμενων χρήσεων και ως εκ τούτου δεν είναι δυνατή η έκδοση πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και προστίμων. Κατόπιν των προαναφερθέντων επισημαίνεται ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε., όπου κατά τα ανωτέρω συντρέχει περίπτωση, οφείλουν να προβαίνουν οίκοθεν σε άρση της δέσμευσης του Α.Φ.Ε., ανεξαρτήτως της υποβολής αιτήματος από μέρους του φορολογουμένου. [Πολ. 1169/22.8.2018]

4. Υπαγωγή στις διατάξεις της περ. στ΄ της παρ. 2 του άρθρου 12 του Ν 4172/2013 του επαγγέλματος του φωτορεπόρτερ - φωτοειδησεογράφου

Τα εισοδήματα που αποκτούν οι φωτορεπόρτερ που εντάσσονται στον Κ.Α.Δ. CPA 63.99.10 φορολογούνται σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. στʼ της παρ.2 του άρθρου 12 του Ν 4172/2013 εφόσον βέβαια συγκεντρώνουν όλες τις άλλες προϋποθέσεις που ορίζονται ρητά στο νόμο. Τέλος, επισημαίνεται ότι για τη συγκεκριμένη παροχή υπηρεσιών από τη δημοσίευση της εγκυκλίου, στην καταβολή αμοιβών παρακρατείται φόρος με συντελεστή 20% κατά τις διατάξεις της περίπτωσης δʼ της παραγράφου 1 του άρθρου 64 του Ν 4172/2013 και την ΠΟΛ.1120/2014 εγκύκλιο. [ΕγκΑΑΔΕ ΔΕΑΦ 1112676/23.7.2018]

5. Φορολογική μεταχείριση αφορολόγητου αποθεματικού από υπεραξία από πώληση και επαναμίσθωση ακινήτου (sale and lease back), για συμβάσεις που έχουν συναφθεί πριν τις 1.1.2014 και το οποίο δεν έχει υπαχθεί στην αυτοτελή φορολόγηση της παρ. 12 του άρθρου 72 του Ν 4172/2013

Η διακοπή της σύμβασης χρηματοδοτικής σύμβασης (leasing), λόγω καταγγελίας της από την εκμισθώτρια εταιρεία, που έχει συναφθεί πριν την 1η Ιανουαρίου 2014 και δεδομένου ότι για τις εν λόγω συμβάσεις έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του Ν 2238/1994 , αποτελεί γενεσιουργό αιτία άρσης της χορηγηθείσας απαλλαγής (σχετ. η Πολ. 1022/2004). Αναφορικά με τον χρόνο φορολόγησης και δεδομένου ότι η διακοπή της σύμβασης, και κατά συνέπεια η άρση της χορηγηθείσας απαλλαγής ισοδυναμεί με διανομή του υπόψη αποθεματικού, συνάγεται ότι θα έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 47, όπως ισχύουν, κατά το έτος διακοπής της σύμβασης, όπως άλλωστε έχει διευκρινιστεί με την Πολ. 1235/2015 εγκύκλιο για τις συμβάσεις που έχουν συναφθεί το χρονικό διάστημα από 1-31.12.2014. [ΕγκΑΑΔΕ ΔΕΑΦ 1117701/1.8.2018]

6. Πιστοποιητικό ΕΝ.Φ.Ι.Α., μετά από υποβολή δηλώσεων με τις ευεργετικές διατάξεις των άρθρων 57 έως και 60 του Ν 4446/2016

Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες υπεβλήθησαν δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) με τις ευνοϊκές διατάξεις των άρθρων 57 έως και 60 του Ν 4446/2016 , από τις οποίες συντέθηκαν μηχανογραφικά δηλώσεις ΕΝ.Φ.Ι.Α. / Φ.Α.Π. - πράξεις προσδιορισμού φόρου με λανθασμένα στοιχεία ακινήτων ή εμπραγμάτων δικαιωμάτων, δεδομένου ότι δεν μπορούν να υποβληθούν τροποποιητικές δηλώσεις από τις οποίες προκύπτει μείωση αξίας ή φόρου (ανακλητικές), χορηγείται πιστοποιητικό ΕΝ.Φ.Ι.Α., στο οποίο αναγράφονται τα στοιχεία του ακινήτου σύμφωνα με την υποβληθείσα κατά Ν 4446/2016 δήλωση και το εν λόγω πιστοποιητικό μνημονεύεται και επισυνάπτεται στο συμβολαιογραφικό έγγραφο, εφόσον είναι πρόδηλο στον αρμόδιο για τη μνημόνευση, επισύναψη ή παραλαβή του ότι πρόκειται περί του ιδίου ακινήτου. Στην περίπτωση κατά την οποία τα δηλωθέντα στοιχεία ή η αξία του ακινήτου υπολείπονται των πραγματικών, για τη λήψη του πιστοποιητικού ΕΝ.Φ.Ι.Α., απαιτείται να προηγηθεί η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης. Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες φορολογούμενος, ο οποίος έχει υποβάλει δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) με τις ευνοϊκές διατάξεις των άρθρων 57 έως και 60 του Ν 4446/2016 , από τις οποίες συντέθηκαν μηχανογραφικά δηλώσεις ΕΝ.Φ.Ι.Α. / Φ.Α.Π. - πράξεις προσδιορισμού φόρου και έχει απολέσει τη σχετική ρύθμιση, ζητά τη χορήγηση πιστοποιητικού ΕΝ.Φ.Ι.Α., ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ., στην οποία υποβλήθηκαν οι δηλώσεις, χορηγεί το πιστοποιητικό μετά την έκδοση πράξης προσδιορισμού για τη διαφορά του πρόσθετου φόρου ή/και την επιβολή του προστίμου του άρθρου 4 του Ν 2523/1997 ή/και του άρθρου 54 του Ν 4174/2013 , κατά περίπτωση. [Πολ. 1174/13.9.2018]

7. Υποβολή Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου

Η εν λόγω απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, για την ανάγκη βελτίωσης και εναρμόνισης της εφαρμογής για την υποβολή της Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης με τις διατάξεις του άρθρου 111 του Ν 4446/2016 , απαρτίζεται από 9 άρθρα ως κάτωθι:

Άρθρο 1

Υπόχρεοι υποβολής «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας

Άρθρο 2

Μη υπόχρεοι σε υποβολή «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας

Άρθρο 3

Διαδικασία υποβολής της «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Δ.ΗΛΕ.Δ.)

Άρθρο 4

Υποβαλλόμενα πληροφοριακά στοιχεία μίσθωσης ακίνητης περιουσίας και αποδεικτικό στοιχείο υποβολής

Άρθρο 5

Κυρώσεις

Άρθρο 6

Λοιποί υπόχρεοι

Άρθρο 7

Ενημέρωση συμβαλλομένων

Άρθρο 8

Έλεγχος - Ενημέρωση Δ.Ο.Υ.

Άρθρο 9

Λοιπά θέματα - Έναρξη ισχύος

[Πολ. 1162/3.8.2018]

8. Παροχή διευκρινίσεων αναφορικά με τη δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος έκπτωσης του ΦΠΑ εισροών σε περίπτωση εκπρόθεσμης έναρξης εργασιών

Πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος έκπτωσης του ΦΠΑ των εισροών που συνδέονται με την υπαγόμενη στον ΦΠΑ οικονομική δραστηριότητα του υποκειμένου στον φόρο, ακόμη κι αν οι εισροές πραγματοποιήθηκαν πριν την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης έναρξης, στον βαθμό βέβαια που ανάγονται στο χρονικό διάστημα που καταλαμβάνει η εκπρόθεσμα δηλωθείσα ημερομηνία έναρξης εργασιών, με την επιφύλαξη των περί παραγραφής διατάξεων της φορολογικής νομοθεσίας. Για τον λόγο αυτό δίνονται στην ΠΟΛ οδηγίες για τις εξής περιπτώσεις:

I. Στην περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης έναρξης στο εσωτερικό της χώρας από υποκείμενο στον φόρο που έως την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης αυτής δεν είχε δηλώσει ότι ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα στο φορολογικό μητρώο,

II. Στην περίπτωση που υποβάλλεται εκπρόθεσμα δήλωση έναρξης για τη λήψη ΑΦΜ/ΦΠΑ από μη εγκατεστημένο στην Ελλάδα υποκείμενο στον φόρο, σύμφωνα με την απόφαση Υπουργού και Υφυπουργού Οικονομικών Πολ. 1113/2013,

ΙΙΙ. Για λόγους ίσης αντιμετώπισης, τα αναφερόμενα στο ανωτέρω σημείο ΙΙ ισχύουν και σε περίπτωση λήψης ΑΦΜ/ΦΠΑ μέσω φορολογικού αντιπροσώπου, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει σχετική πρόβλεψη περί εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης έναρξης στο πληρεξούσιο έγγραφο για τον ορισμό του, και

IV. Στην περίπτωση που μη εγκατεστημένος στην Ελλάδα υποκείμενος στον φόρο υποβάλλει εκπρόθεσμα δήλωση έναρξης των εργασιών μόνιμης εγκατάστασης που στην πραγματικότητα διατηρεί εντός του εσωτερικού της χώρας.

Για τη διασφάλιση του δικαιώματος έκπτωσης, καθώς και την ορθή απόδοση του ΦΠΑ, επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που από τη δηλωθείσα ως ημερομηνία έναρξης έχουν πραγματοποιηθεί εκροές για τις οποίες οφείλεται ΦΠΑ εντός Ελλάδος, εκδίδονται τα νόμιμα φορολογικά παραστατικά (τιμολόγια) που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία του τόπου εγκατάστασης του εκδότη αυτών (Ελλάδα ή αλλοδαπή) για τη χρέωση του αναλογούντος ποσού του ΦΠΑ. Κατά γενικό κανόνα, τα εν λόγω φορολογικά παραστατικά ανάγονται στη φορολογική περίοδο που οφείλεται κατʼ αρχήν ο φόρος, δηλαδή στη φορολογική περίοδο της αρχικής πράξης, τόσο για τον εκδότη, όσο και για τον λήπτη των εν λόγω παραστατικών. [Πολ. 1155/1.8.2018]

9. «Εύλογη αμοιβή» και «δικαίωμα παρακολούθησης» του Ν 2121/1993 - Φορολογική αντιμετώπιση

Εύλογη αμοιβή: Αναφορικά με την αντιμετώπιση, από πλευράς ΦΠΑ, της εύλογης αμοιβής, δηλαδή των τελών που εισπράττονται επί των πωλήσεων μαγνητοφώνων και παρόμοιων συσκευών εγγραφής ήχου ή/και εικόνας, φωτοτυπικών μηχανημάτων, κενών υποθεμάτων δεδομένων και λοιπών τεχνικών μέσων αναπαραγωγής πνευματικών έργων, που πραγματοποιούνται από τους παραγωγούς και τους εισαγωγείς των εν λόγω συσκευών και τεχνικών μέσων, υπέρ των δικαιούχων δικαιωμάτων αναπαραγωγής, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ. 49 του Ν 2121/1993 (ΦΕΚ Α΄ 25/4.3.1993), όπως ισχύει, διευκρινίζονται τα εξής: η εύλογη αμοιβή δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ΦΠΑ, καθώς θεωρείται ότι δεν αποτελεί την αντιπαροχή έναντι παροχής υπηρεσιών από μέρους των δικαιούχων δικαιωμάτων αναπαραγωγής, αλλά συσχετίζεται με τη ζημία που υφίστανται οι εν λόγω δικαιούχοι από την ελεύθερη αναπαραγωγή των έργων τους. Ως εκ τούτου, τα ποσά που καταβάλλονται ως «εύλογη αμοιβή» δεν πρέπει να επιβαρύνονται με ΦΠΑ.

Τέλη χαρτοσήμου: Δεδομένου ότι η εύλογη αμοιβή δεν καλύπτεται από την απαλλακτική διάταξη της παρ. 1β του άρθρου 63 του Κώδικα ΦΠΑ, το σχετικό ποσό εφεξής υπόκειται σε αναλογικό τέλος χαρτοσήμου 3% (πλέον 20% εισφοράς υπέρ ΟΓΑ), σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 13 του Κώδικα Τελών Χαρτοσήμου. Τα αναλογούντα τέλη χαρτοσήμου αποδίδονται στην Φορολογική Αρχή, είτε από τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης είτε από τους εισαγωγείς/παραγωγούς, εντός 5 ημερών από την έκδοση της σχετικής εξοφλητικής απόδειξης βάσει του άρθρο 3 παρ. 1 του Κώδικα Τελών Χαρτοσήμου, εκτός αν προβλέπεται και πραγματοποιείται έκδοση τιμολογίου για την είσπραξη του ποσού της εύλογης αμοιβής, οπότε η απόδοση των τελών χαρτοσήμου γίνεται από τον εκδότη του τιμολογίου στις προθεσμίες που τίθενται με την ΠΟΛ 1029/2014. Το βάρος της δαπάνης του χαρτοσήμου φέρουν καταρχήν και τα δύο μέρη (δηλαδή οι υπόχρεοι σε καταβολή της εύλογης αμοιβής και οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης ενεργώντας για λογαριασμό των δικαιούχων) δεδομένου ότι οι διατάξεις του Κώδικα Τελών Χαρτοσήμου δεν ρυθμίζουν δεσμευτικά το ζήτημα αυτό.

Δικαίωμα παρακολούθησης: Όσον αφορά στη φορολογική αντιμετώπιση του δικαιώματος παρακολούθησης που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 5 του Ν 2121/1993, διευκρινίζονται τα ακόλουθα: Σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις, το δικαίωμα παρακολούθησης αποτελεί για το δημιουργό ενός πρωτότυπου έργου τέχνης το ανεκχώρητο και αναπαλλοτρίωτο μεταξύ ζώντων δικαίωμα είσπραξης ενός ποσοστού επί του τιμήματος κάθε μεταπώλησης του εν λόγω έργου, μετά την πρώτη μεταβίβασή του από το δημιουργό ή για λογαριασμό του, εφόσον στη μεταπώληση συμμετέχουν, ως πωλητές, αγοραστές ή ενδιάμεσοι, επαγγελματίες της αγοράς έργων τέχνης, όπως οίκοι δημοπρασιών, γκαλερί έργων τέχνης και γενικά οποιοσδήποτε έμπορος έργων τέχνης. Παραίτηση από το δικαίωμα αυτό δεν χωρεί. Το ποσοστό αυτό καταβάλλεται από τον πωλητή και προβλέπεται από τον νόμο αναλόγως της τιμής πώλησης του έργου. Το δικαίωμα παρακολούθησης είναι το δικαίωμα του δημιουργού να αποκομίσει οικονομικό όφελος από τις διαδοχικές μεταπωλήσεις του έργου του μετά την πρώτη πώληση. Ο δημιουργός δεν μπορεί να επηρεάσει τη μεταπώληση του έργου του, καθώς δεν αποτελεί τον έναν εκ των δύο συμβαλλόμενων μερών και, συνεπώς, δεν υφίσταται έννομη σχέση μεταξύ αυτού και του αγοραστή του έργου του. Επιπλέον, η μεταπώληση δεν προϋποθέτει την καταβολή των ποσών που αντιπροσωπεύουν το δικαίωμα παρακολούθησης. Επομένως, κατʼ αναλογία προς την εύλογη αμοιβή, τα ποσά που καταβάλλονται ως δικαίωμα παρακολούθησης δεν μπορούν να θεωρηθούν ως αντάλλαγμα για φορολογητέα πράξη από μέρους των δικαιούχων αυτών κατά την έννοια των διατάξεων περί ΦΠΑ και ως εκ τούτου δεν υπάγονται στον ΦΠΑ, αλλά αποτελούν αποζημίωση του δημιουργού για την προστασία του ατομικού του συμφέροντος ως δημιουργού του έργου τέχνης και θα τυγχάνουν εφεξής εφαρμογής οι διατάξεις του Κώδικα Τελών Χαρτοσήμου. [Πολ. 1161/2.8.2018]

10. Υποβολή των δηλώσεων του Περιβαλλοντικού Τέλους του Ν 2939/2001

Α. Μη υποχρέωση υποβολής δήλωσης περιβαλλοντικού τέλους: Σύμφωνα με την περ. α της υποπαρ. 2.1 του άρθρου 3Α της Κ.Υ.Α. 180036/952/2017 (ΦΕΚ Βʼ 2812/2017), ορίζεται ότι κάθε έμπορος, εκτός των εξαιρέσεων της παρ. 2 του άρθρου 3 (περίπτερα και έμποροι που ασκούν υπαίθριο εμπόριο) ο οποίος διαθέτει στους καταναλωτές λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς, υποχρεούται να υποβάλλει στην Α.Α.Δ.Ε. δήλωση απόδοσης περιβαλλοντικού τέλους ανά τρίμηνο, την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από τη λήξη του τριμήνου αυτού. Συνεπώς, εφόσον σε κάποιο τρίμηνο ο έμπορος, δεν διέθεσε στους πελάτες του καμία λεπτή πλαστική σακούλα όπως ορίζεται στην ως άνω ΚΥΑ δεν υποχρεούται στην υποβολή μηδενικής δήλωσης περιβαλλοντικού τέλους.

Τα ανωτέρω ισχύουν και στην περίπτωση που η επιχείρηση έχει παύσει εξ ολοκλήρου τη διάθεση λεπτών πλαστικών σακουλών στους πελάτες της, π.χ. διαθέτει χάρτινες ή άλλου τύπου σακούλες για τις οποίες δεν επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος.

Β. Διορθώσεις επί της αρχικής δήλωσης περιβαλλοντικού τέλους: Σε περίπτωση που διαπιστωθεί από την υπόχρεη επιχείρηση λανθασμένη υποβολή δήλωσης απόδοσης περιβαλλοντικού τέλους, δίνονται απαραίτητες οδηγίες στην σχετική Πολ.

Γ. Λοιπά θέματα: Διευκρινίζεται ότι σε περιπτώσεις όπου η επιχείρηση διαθέτει περισσότερες της μίας εγκαταστάσεις, μέσω των οποίων διαθέτει πλαστικές σακούλες στους καταναλωτές, υποβάλλεται μία δήλωση, η οποία περιλαμβάνει το συνολικό αριθμό σακουλών που διατέθηκαν και το συνολικό ποσό περιβαλλοντικού τέλους που οφείλεται για το σύνολο των εγκαταστάσεων. [Πολ. 1160/3.8.2018]

B. Ασφαλιστική νομοθεσία

1. Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών σε δικαιούχους, εργοδότες και μισθωτούς ασφαλισμένους

Με την εν λόγω εγκύκλιο κοινοποιούνται διατάξεις του άρθρου 15 του Ν 4488/2017 :

Συμψηφισμός και επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών στον Ε.Φ.Κ.Α.: Α. Οι αχρεωστήτως καταβληθείσες εισφορές στον Ε.Φ.Κ.Α., συμψηφίζονται με τις πάσης φύσεως καθυστερούμενες οφειλές, ρυθμισμένες ή μη, των δικαιούχων προς τον Ε.Φ.Κ.Α. και τους τρίτους φορείς, για τους οποίους ο Ε.Φ.Κ.Α. συνεισπράττει εισφορές. Ohmς αχρεώστητες καταβληθείσες εισφορές νοούνται, τα χρηματικά ποσά των εισφορών που καταβάλλονται στον Ε.Φ.Κ.Α. για οποιαδήποτε αιτία και για τα οποία, βάση της κείμενης νομοθεσίας, δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής τους. Ενδεικτικές περιπτώσεις αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών αποτελούν η καταβολή εισφορών υψηλότερων των απαιτητών ασφαλιστέων αποδοχών (πλαφόν), η υπερβάλλουσα καταβολή εισφορών πάνω από το οφειλόμενο ποσό, η μεταβολή χρόνου ασφάλισης, η υπερείσπραξη από το μέτρο της κατάσχεσης εις χείρας Τρίτων, η επιστροφή εισφορών λόγω διπλής ασφάλισης για υγειονομική περίθαλψη σε φορέα πριν την έναρξη του Ε.Φ.Κ.Α. κ.λ.π.. Δε θεωρούνται αχρεωστήτως καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές, χρηματικά ποσά που έχουν καταβληθεί σε περιπτώσεις που προκύπτει ακύρωση χρόνου, λόγω δόλιας ή εικονικής ασφάλισης. Εφόσον μετά τη διενέργεια ελέγχου (Δηλωθέντων-Καταβληθέντων και Ουσιαστικού) και την πραγματοποίηση συμψηφισμού προκύψει πιστωτικό υπόλοιπο, αυτό επιστρέφεται άτοκα στους δικαιούχους. Κατ΄ εξαίρεση, το πιστωτικό υπόλοιπο επιστρέφεται εντόκως, μόνο έπειτα από αμετάκλητη απόφαση του αρμόδιου δικαστηρίου, από τα διαλαμβανόμενα της οποίας θα προκύπτει ρητά η έντοκη επιστροφή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 21 του Κώδικα Νόμων περί δικών του Δημοσίου, όπως ισχύουν. Β. O συμψηφισμός ή η επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών, αφορούν χρηματικά ποσά που έχουν καταβληθεί αχρεώστητα υπέρ της κύριας ασφάλισης και λοιπών κλάδων-παροχών του Ε.Φ.Κ.Α., καθώς και χρηματικά ποσά που συνεισπράττονται από τον Ε.Φ.Κ.Α., υπέρ Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π., Ε.Ο.Π.Π.Υ., Ο.Α.Ε.Δ. καθώς και οποιουδήποτε άλλου φορέα. [ΕγκΕΦΚΑ 33/25.7.2018]

2. Αντιμετώπιση της Αδήλωτης Εργασίας

1. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚOhmΝ ΚΥΡOhmΣΕOhmΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΠΙΣΤOhmΣΗ ΑΔΗΛOhmΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1. Ύψος επιβαλλόμενων προστίμων για αδήλωτη εργασία,

2. Δικαίωμα και προϋποθέσεις έκπτωσης προστίμου,

3. Τρίμηνη αναδρομική ασφάλιση,

4. Επίδοση ΠΕΠ και καταβολή προστίμου,

5. Παράλληλη έκδοση προστίμου από διαφορετικές υπηρεσίες,

6. Επίλυση αμφισβητήσεων

2. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΠΡΑΞΕOhmΝ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ

1. Έντυπα πράξεων επιβολής προστίμου,

2. Καταχώρηση ΠΕΠ στο ΟΠΣ τ.ΙΚΑ-ΕΤΑΜ

[ΕγκΕΦΚΑ 36/23.8.2018]

 

Γ. Λογιστική νομοθεσία

1. Λογιστικός χειρισμός πράξης προσδιορισμού Φ.Π.Α.

Στο πλαίσιο των ΕΛΠ (Ν 4308/2014 , άρθρο 25), ο φόρος εισοδήματος, είναι στοιχείο της Κατάστασης Αποτελεσμάτων, συνεπώς και οι προκύπτουσες διαφορές φορολογικού ελέγχου, κατά μείζονα λόγο δε και κάθε διαφορά άλλης φορολογίας (Φ.Π.Α. κ.λ.π.) που αφορά προηγούμενη χρήση και εντοπίζεται από τον φορολογικό έλεγχο, θα καταχωρίζεται ομοίως, ως έξοδο. Η καταχώριση των σχετικών κονδυλίων, σε ότι αφορά τις διαφορές φορολογικού ελέγχου που προκύπτουν για τον φόρο εισοδήματος, θα γίνεται στον λογαριασμό: «Φόρος εισοδήματος», ενώ οι διαφορές φορολογικού ελέγχου λοιπών φορολογιών, θα γίνεται στη γραμμή «Ασυνήθη έξοδα, ζημιές και πρόστιμα». [ΣΛΟΤ Αρ. Πρωτ. 1406 24.07.2018]

2. Εισφορά σε χρήμα για ένταξη ακινήτου σε επιχειρηματικό πάρκο

Η εισφορά σε χρήμα που επιβάλλεται στους ιδιοκτήτες ακινήτων που βρίσκονται εντός επιχειρηματικών πάρκων έναντι των προνομίων που τα επιχειρηματικά πάρκα παρέχουν, πληροί τα κριτήρια του ορισμού «βελτίωση παγίου» και θα πρέπει να καταχωρίζεται σε αύξηση του κόστους κτήσεως των ακινήτων σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 4308/24 .11.2014, άρθρο 18, παράγραφος 1β. Για την εισφορά σε γη ισχύουν τα ανωτέρω αλλά δεν απαιτείται να διενεργηθεί κάποια λογιστική εγγραφή πέραν της προσαρμογής του αριθμού των τετραγωνικών μέτρων που παραμένουν στο ακίνητο μετά την πραγματοποίηση της εισφοράς. [ΣΛΟΤ Αρ. Πρωτ. 1622 / 24.07.2018]

 

Παρακαλώ περιμένετε...

loading
 
Ερώτηση Ασφαλείας: Επιλέξτε μία σημαντική για εσάς ημερομηνία

Σημειώστε την ημερομηνία που θα επιλέξετε, σε περίπτωση που σας ζητηθεί στο μέλλον από το σύστημα για λόγους ασφαλείας.

Επιβεβαιώστε τον λογαριασμό σας

Παρακαλώ συμπληρώστε την σημαντική για εσάς ημερομηνία που έχετε καταχωρίσει ως ερώτηση ασφαλείας.