Σεμινάρια rss feed

ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, ΕΡΓΩΝ & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ

ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, ΕΡΓΩΝ & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ

Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2018
Δ. Κουρκουμέλης Δικηγόρος στον Άρειο Πάγο και το ΣτΕ
Ο ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ (Ν 4469/2017) ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΕΠΕΦΕΡΕ Ο Ν 4549/2018

Ο ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ (Ν 4469/2017) ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΕΠΕΦΕΡΕ Ο Ν 4549/2018

Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2018
Γ. Πανίτσας Δικηγόρος, ΜΔΕ, Συντονιστής Ν 4469/2017, Ι. Γεροντίδης Δικηγόρος, ΜΔΕ
CORPORATE COUNSEL EXECUTIVE TRAINING

CORPORATE COUNSEL EXECUTIVE TRAINING

31 Οκτωβρίου 2018
Ramirez Javier Associate General Counsel Regions Litigation & EMEA Regulatory Affairs, Global Legal Affairs, HP Inc., Α. Παντελιάδης Διευθύνων Σύμβουλος METRO AEBE, Ι. Αψούρης Γενικός Διευθυντής Νομικών Υπηρεσιών Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε. , Κ. Γαλανοπούλου Νομική Σύμβουλος και Διευθύντρια Εταιρικής Συμμόρφωσης για Ελλάδα, Κύπρο & Μάλτα, SAP Ελλάς Α.Ε., Α. Οικονόμου Νομικός Σύμβουλος ΔΕΗ ΑΕ, Θ. Τόμπρας Διευθυντής Νομικού Τμήματος WIND HELLAS , Σ. Δρίτσας Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής, Επικεφαλής Επιστημονικού Συμβουλίου ΣΟΛ Α.Ε. Crowe Horwath, Γ. Σωτηρόπουλος Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ, Δικηγόρος , Π. Δασμάνογλου Εκτελεστικό μέλος Διοικητικού Συμβουλίου - Γενικός Διευθυντής Κανονιστικής Συμμόρφωσης & Εταιρικής Διακυβέρνησης της Εθνικής Τράπεζας και του Ομίλου , Σ. Μέλλος Αναπλ. διευθυντής νομικών υπηρεσιών ομίλου Coca-Cola Hellenic, Α. Παπαγγελοπούλου General Counsel 3M South East Europe Region, LLM , Δ. Κατσαφάδου Head of Legal, Novartis (Hellas) S.A.C.I., Α. Κουτσόλαμπρος Δικηγόρος, Προϊστάμενος του Γ΄ Τμήματος της ΔΝΥ του ΕΦΚΑ, μέλος Δ.Σ. Δ.Σ.Α., Π. Στρούμπος Head of Legal Fraport Greece , Σ. Ποταμίτης Managing Partner Potamitis Vekris , Στ. Μίχος Δικηγόρος, LL.M., M.A., τ. Πρόεδρος Association of Corporate Counsel Europe
ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ Ν 4548/2018 ΣΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΑΕ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ Ν 4548/2018 ΣΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΑΕ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2018
Ν. Τέλλης Καθηγητής Εμπορικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ, Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω, Ν. Ελευθεριάδης Επίκουρος Καθηγητής Εμπορικού Δικαίου Νομικής Σχολής ΑΠΘ, Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω, Λ. Γρηγοριάδης Δρ Νομικής ΑΠΘ, Δικηγόρος, Λέκτορας Εμπορικού Δικαίου Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφου
DATA PROTECTION OFFICER (DPO), 12o ΤΜΗΜΑ, 5 Νοεμβρίου έως 28 Νοεμβρίου 2018

DATA PROTECTION OFFICER (DPO), 12o ΤΜΗΜΑ, 5 Νοεμβρίου έως 28 Νοεμβρίου 2018

5 Νοεμβρίου 2018
Δ. Ζωγραφόπουλος ΔΝ, Δικηγόρος, Ειδικός Επιστήμονας , I. Γιαννακάκης Δικηγόρος, FIP, CIPM, CIPP/E, CIPP/US, CFE, Cert. GDPR P, Founding Member
DPO Academy, K. Παπαδάτος Information Security Executive, MSC Infosec, CISSP-ISSMP, CISM, ISO27001 LA, ISO27005 RM, PMP, MBCI, N. Γεωργόπουλος MBA cyRM, Cyber Privacy Risks Advisor / Cromar, Coverholder at Lloyd’s, Founding Member DPO Academy, Δ. Γεωργόπουλος Co-Founder - Managing Partner at Rethink Business Lab, Founding Member DPO Academy, Ν. Λουκάς MSc, PhD, C/DPO, PRINCE2/P, Founder STREAMLINE Training and Consulting, Founding Member DPO Academy
ΤΟ ΝΕΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΑΝΩΝΥΜΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΦΑΤΟ Ν 4548/2018 (ΝΕΟ ΤΜΗΜΑ)

ΤΟ ΝΕΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΑΝΩΝΥΜΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΦΑΤΟ Ν 4548/2018 (ΝΕΟ ΤΜΗΜΑ)

Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2018
Ι. Δρυλλεράκης Δικηγόρος, Ε. Δρυλλεράκης Δικηγόρος, Κ. Γιαννίκας Δικηγόρος
ΟΜΟΛΟΓΙΑΚΑ ΔΑΝΕΙΑ

ΟΜΟΛΟΓΙΑΚΑ ΔΑΝΕΙΑ

Τρίτη & Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2018
Π. Αρτίκης Αν. Καθηγητής Χρηματοοικονομικής Πανεπιστημίου Πειραιώς, Γ. Αρτίκης Ομ. Καθηγητής Χρηματοοικονομικής Πανεπιστημίου Πειραιώς , Ι. Λιναρίτης Δικηγόρος, ΔΝ, MBA (International Banking & Finance)
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ - ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ - ΔΙΑΒΙΒΑΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΑΑΔΕ & ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
Περισσότερα

Eγγραφή Newsletter

Εισάγετε το email σας για να λαμβάνετε δωρεάν το εβδομαδιαίο newsletter του epixeirisi .gr

2 Ιανουαρίου 2018

Ο φόρος διαμονής σε ξενοδοχεία και η κανονιστική εξουσιοδότηση

Σε φιλική συνάντηση - συζήτηση μεταξύ συναδέλφων, αμέσως μετά την δημοσίευση στο ΦΕΚ (24/11/2014) του Ν 4308 για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, είχαμε ιδιαιτέρως παρατηρήσει το γεγονός, ότι στις διατάξεις του, σε ελάχιστες περιπτώσεις (δύο ή τρεις αν θυμάμαι καλά, κυρίως στο άρθρο για τα στοιχεία λιανικής πώλησης), προβλεπόταν η  κανονιστική εξουσιοδότηση[1]. Δηλαδή, το στερεότυπο: «Με απόφαση του Υπουργού ή του ΓΓΔΕ (τότε, νυν ΑΑΔΕ) δύναται να…ή ρυθμίζονται θέματα του άρθρου αυτού… κ.λπ.». Κατά την προσωπική μου άποψη, μετά βεβαίως και τις αναλυτικές διευκρινίσεις που δόθηκαν με  την Λογιστική Οδηγία ΕΛΤΕ, απαραίτητες λόγω της καθιέρωσης ενός εντελώς νέου λογιστικού πλαισίου, αυτός είναι ο λόγος που ο παραπάνω νόμος, σε ένα σημαντικό βαθμό, «κυλά» κανονικά και έχουν ελαχιστοποιηθεί οι όποιες παρεμβάσεις. Σαφέστατα, πρωτεύοντα ρόλο παίζει και το γεγονός ότι πρόκειται για ενσωμάτωση Ευρωπαϊκής Οδηγίας, οπότε οι κινήσεις προσαρμογών περιορίζονται, ωστόσο η αρχική παρατήρηση της ομήγυρης ήταν σωστή και η ευχή όλων επίσης, ήταν να το δούμε και σε άλλα νομοθετήματα. Η πρόβλεψη κανονιστικής απόφασης / εξουσιοδότησης σε μία διάταξη, ενίοτε αναγκαία – δεν θέλω να υποβαθμίσω τον ρόλο της – προκαλεί, αν μη τι άλλο, τουλάχιστον την καθυστέρηση  εφαρμογής αυτής καθεαυτής της διάταξης, κυρίως όμως «βοηθά» να γίνεται η προσαρμογή της κατά το δοκούν και κατά πώς εξυπηρετείται το πολιτικό πλαίσιο.

Ο λόγος τώρα για την σχετική διάταξη με την οποία επιβάλλεται φόρος διαμονής σε ξενοδοχεία κ.λπ.. Την παραθέτουμε αυτούσια από το ΦΕΚ (Ν 4389/2016 , άρθρο 53, παρ. 1 έως 5):

1. Επιβάλλεται φόρος υπέρ του Δημοσίου, με την ονομασία «Φόρος Διαμονής» σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Ο φόρος διαμονής επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση του δωματίου, σουίτας, διαμερίσματος ή ενιαίας κατοικίας :

α. Σε κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα της υποπερίπτωσης αα΄ της περίπτωσης α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν 4276/2014, ως ακολούθως:

 1-2 αστέρων……………..0,50 ευρώ

    3 αστέρων……………..1,50 ευρώ

    4 αστέρων……………..3,00 ευρώ

    5 αστέρων……………..4,00 ευρώ 

β. σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια - διαμερίσματα της υποπερίπτωσης γγ΄ της περίπτωσης β΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν 4276/2014, 0,50 ευρώ.   (άρθρο 120 παρ. 1, 2, 3 και 4 αντίστοιχα του Ν 4514/2018).

2. Ο φόρος διαμονής επιβάλλεται από τις επιχειρήσεις της προηγούμενης παραγράφου κατά την έκδοση, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, του φορολογικού στοιχείου, και αποδίδεται στη Φορολογική Διοίκηση με μηνιαίες δηλώσεις, οι οποίες υποβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν της έκδοσης κάθε φορολογικού στοιχείου. Φόρος διαμονής δεν επιβάλλεται σε περίπτωση δωρεάν παροχής υπηρεσιών διαμονής από τις ανωτέρω επιχειρήσεις.

3. Στο τέλος του Παραρτήματος του Ν 4174/2013 (ΚΦΔ), όπως ισχύει, προστίθεται η φράση «Φόρος Διαμονής» (σ.σ.: προσαρμογή του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας).

4. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων (σ.σ.: εννοεί την ΑΑΔΕ) καθορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του ειδικού αυτού φόρου, ο χρόνος και η διαδικασία επιβολής και απόδοσής του, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.

5. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου ισχύουν από την 1/1/2018 για φορολογικά στοιχεία που εκδίδονται από την ημερομηνία αυτή και μετά.]

Υπογράμμισα την παράγραφο 4, η οποία συνιστά την κανονιστική εξουσιοδότηση, για να αποδείξω σε έναν βαθμό όσα ανέφερα πιο πάνω, δεδομένου ότι μόλις προχθές (29/12), έσπευσε το Υπουργείο Οικονομικών, με Δελτίο Τύπου ασφαλώς, να μας προετοιμάσει και να μας καθησυχάσει βεβαίως, ότι η επίμαχη διάταξη θα τροποποιηθεί, προεξοφλώντας, με στόχο τον περιορισμό των αντιδράσεων (αφού στην αξία της πλαστικής σακούλας θα επιβληθεί ΦΠΑ), ότι ο φόρος διαμονής δεν θα επιβαρύνεται με ΦΠΑ!

Το σχετικό Δελτίο Τύπου έχει ως εξής:

Την 1.1.2018 τίθεται σε ισχύ ο φόρος διαμονής που θεσπίστηκε  με τις διατάξεις του άρθρου 53 του Ν 4389/2016. Για την ομαλή εφαρμογή του μέτρου το άρθρο αυτό πρόκειται να τροποποιηθεί άμεσα, ώστε να προβλέπεται πλέον ρητά, ότι ο φόρος θα βαρύνει σε κάθε περίπτωση τον ταξιδιώτη-διαμένοντα-χρήστη του δωματίου ή διαμερίσματος, ότι επιβάλλεται από τις ξενοδοχειακές και λοιπές επιχειρήσεις προς τους διαμένοντες με την έκδοση «ειδικού στοιχείου-απόδειξης είσπραξης φόρου διαμονής» και ότι το ειδικό αυτό στοιχείο δεν επιβαρύνεται με ΦΠΑ.

Η τροποποιηθείσα διάταξη θα ισχύσει αναδρομικά από 01-01-2018.

Παρατηρούμε ότι στην αρχική (και ισχύουσα προς το παρόν) διάταξη αναφέρεται ότι «ο φόρος διαμονής επιβάλλεται κατά την έκδοση, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, του φορολογικού στοιχείου». Αυτό όμως, εκ των πραγμάτων σημαίνει ότι η προσθήκη ενός τέλους ή φόρου σε φορολογικό στοιχείο, διαμορφώνει την τελική βάση για την επιβολή του ΦΠΑ (περ. β, παρ. 3 του άρθρου 19 του Κώδικα ΦΠΑ, Ν 2859/2000)[2].

Συνεπώς, η Φορολογική Διοίκηση «κλείνει το μάτι» στους συναλλασσόμενους, δηλαδή στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, εκμεταλλευτές δωματίων και γενικώς στους ασκούντες την συγκεκριμένη επιχειρηματική δραστηριότητα, ότι στόχος της νέας φορολογίας δεν είναι η επιχείρησή σας, αλλά κατευθείαν ο ταξιδιώτης – διαμένων – ή χρήστης του δωματίου, μάλιστα δε με την έκδοση ειδικού στοιχείου, ώστε αυτός να μην επηρεάζεται από την έμμεση φορολογία (ΦΠΑ). Καθαρό ποσό, με ειδική δήλωση, στα ταμεία του κράτους…

Βέβαια, αυτό που δεν αλλάζει είναι ότι άλλος ένας φόρος προστίθεται στον κατάλογο του φορολογικού μας συστήματος, αυτή την φορά επί των δραστηριοτήτων του τουριστικού κλάδου. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, ασφαλώς με την σύμφωνη γνώμη του Οικονομικού Επιτελείου και την ανοχή των εκπροσώπων των δανειστών μας (διάβαζε: «θεσμοί»), διαπίστωσαν ότι μπορούν να εισπράξουν ακόμη περισσότερα έσοδα από έναν τομέα που ευτυχώς για την χώρα, στηρίζεται ακόμη στα πόδια του, προσφέροντας ευκαιρίες απασχόλησης και εισοδήματα στην πραγματική οικονομία.

Ωστόσο, για να συνεχίσει να συμβαίνει αυτό, θα πρέπει ο κλάδος να μην επιβαρύνεται με επιπλέον φόρους.

Η υπερβολική φορολόγηση, ούτως ή άλλως, έχει αποδειχθεί ότι είναι εμπόδιο τόσο στην ανάπτυξη της Οικονομίας, όσο και στη δημιουργία θέσεων εργασίας.

Αν αυτό γίνει κατανοητό, κάπως μπορεί να προχωρήσουμε, ως χώρα…

Από τη θέση αυτή, ας ευχηθούμε να έχουμε μία καλή και δημιουργική χρονιά, με υγεία πρωτίστως, αλλά και με περιορισμό φόρων και εισφορών, μήπως φανεί στο βάθος κάποια προοπτική για την περιβόητη ανάπτυξη…

Νίκος Σγουρινάκης

n_sgourinakis@hotmail.com


[1] Ευγενία Β. Πρεβεδούρου (ΑΠΘ):

«Νομοθετική εξουσιοδότηση:

Άσκηση κανονιστικής αρμοδιότητας βάσει νομοθετικής εξουσιοδότησης σημαίνει ότι το νομοθετικό όργανο αναθέτει με πράξη του, δηλαδή με νόμο, σε ορισμένο διοικητικό όργανο την αρμοδιότητα να θεσπίζει με κανονιστικές πράξεις του, πρωτεύοντες κανόνες δικαίου, που ιδρύουν νέες υποχρεώσεις ή νέα δικαιώματα για τους διοικουμένους, και τους οποίους διαφορετικά θα θέσπιζε το ίδιο το νομοθετικό όργανο ως αποκλειστικά αρμόδιο. Η εξουσιοδότηση συνεπάγεται μετακίνηση αρμοδιότητας στο εξουσιοδοτούμενο όργανο, του οποίου οι αρμοδιότητες διευρύνονται κατά την έκταση και το περιεχόμενο. Με την εξουσιοδότηση, το εξουσιοδοτούμενο όργανο ασκεί την αρμοδιότητα ως δική του. Η νομοθετική εξουσιοδότηση ρυθμίζεται στις παραγράφους 2 και 4 του άρθρου 43 του Συντάγματος, διακρίνεται δε σε ειδική και γενική».

[2]  Άρθρο 19, παρ. 4., Ν 2859/2000: «Στη φορολογητέα αξία περιλαμβάνονται: α)……β) οι κάθε είδους φόροι, τα δικαιώματα, οι εισφορές, τα τέλη υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων και τα τέλη χαρτοσήμου με εξαίρεση το φόρο του παρόντος νόμου».

 

Παρακαλώ περιμένετε...

loading
 
Ερώτηση Ασφαλείας: Επιλέξτε μία σημαντική για εσάς ημερομηνία

Σημειώστε την ημερομηνία που θα επιλέξετε, σε περίπτωση που σας ζητηθεί στο μέλλον από το σύστημα για λόγους ασφαλείας.

Επιβεβαιώστε τον λογαριασμό σας

Παρακαλώ συμπληρώστε την σημαντική για εσάς ημερομηνία που έχετε καταχωρίσει ως ερώτηση ασφαλείας.