10 Ιουλίου 2019

ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΖΗΜΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΓΓΥΗΣΗΣ

Επιχείρηση οικοδομικών υλικών στέγης θέλει να αντικαταστήσει κάποια προϊόντα της που έχουν υποστεί κάποια φθορά στον τελικό αγοραστή της δωρεάν. Τα προϊόντα προς αντικατάσταση δεν τα πάει η ίδια αλλά μέσω τοπικού εμπόρου στον τελικό αγοραστή. Τι παραστατικά πρέπει να εκδοθούν ώστε η συναλλαγή να αποτυπωθεί σωστά στα βιβλία και της επιχείρησης αλλά και του τοπικού εμπόρου ο οποίος θέλει να χρεώσει αμοιβή μόνο για την μεταφορά;
Αν η επιχείρηση εκδώσει ΤΔΑ με την αξία των προϊόντων τι πρέπει να εκδώσει ο έμπορος και σε ποιόν; Στον τελικό αγοραστή ή στην επιχείρηση που θα πληρώσει την μεταφορά;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2β, του άρθρου 7, του Κώδικα ΦΠΑ σε συνδυασμό με τις οικείες διατάξεις των ΕΛΠ (Ν 4308/2014, Πολ. 1003/31.12.2014), προβλέπεται η έκδοση τιμολογίου (στοιχείου αυτοπαράδοσης σύμφωνα με παλαιότερη απόφαση βλ. ΑΥΟ Π7475/791/7.11.1986) σε περίπτωση δωρεάν διάθεσης εμπορεύσιμων αγαθών από τον υποκείμενο στον φόρο για σκοπούς ξένους προς την άσκηση της επιχείρησης. Με την έκδοση του εν λόγω στοιχείου στην ουσία τακτοποιείται ο ΦΠΑ που επιβάρυνε την απόκτηση του αγαθού και για τον οποίο η επιχείρηση άσκησε το δικαίωμα έκπτωσης, κατά τον χρόνο της αγοράς του.

Ωστόσο, οι ανωτέρω διατάξεις δεν εφαρμόζονται στην περίπτωση της παράδοσης ανταλλακτικών για την επισκευή και αποκατάσταση πωληθέντος αγαθού στο πλαίσιο της εγγύησης που παρέχει η κατασκευάστρια επιχείρηση. Στην Πολ. 1164/2013, η διοίκηση αποφαίνεται ότι: «η δωρεάν επισκευή αγαθών (υπηρεσία και ανταλλακτικά) στο πλαίσιο της εγγύησης καλής λειτουργίας δεν συνιστά φορολογητέα πράξη, δεδομένου ότι η πράξη αυτή συνιστά υποχρέωση του πωλητή για την οποία στην τιμή πώλησης των αγαθών έχει ήδη υπολογιστεί και έχει κατά συνέπεια φορολογηθεί το ενδεχόμενο κόστος για την αντιμετώπιση προβλημάτων κατά την διάρκεια συγκεκριμένης χρονικής περιόδου που καλύπτεται από την εγγύηση». Επομένως, για τις επισκευές και παραδόσεις ανταλλακτικών (ή υλικών) που συντελούνται στο πλαίσιο της εγγύησης πωληθέντων αγαθών, δεν πραγματοποιείται φορολογητέα πράξη και άρα δεν απαιτείται τακτοποίηση του ΦΠΑ που επιβάρυνε το κόστος των παραδόσεων αυτών.

Με βάση τα ανωτέρω θεωρούμε ότι όμοια μεταχείριση θα πρέπει να έχουν και οι παραδόσεις αγαθών (υλικών)  που γίνονται στο πλαίσιο εγγύησης προς αντικατάσταση ελαττωματικών ή που έχουν υποστεί φθορά δίχως υπαιτιότητα του αγοραστή. Επομένως, στην προκειμένη περίπτωση η αξία των αγαθών που δίνονται προς αντικατάσταση, έχει ήδη ληφθεί υπόψη στον καθορισμό της τιμής πώλησης των αρχικών και άρα δεν συντρέχει λόγος έκδοσης στοιχείου αυτοπαράδοσης. 

Περαιτέρω, για την διακίνηση των αγαθών που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της εγγύησης, θεωρούμε ότι είναι απαραίτητη η έκδοση συνοδευτικού στοιχείου διακίνησης, καθώς δεν εκδίδεται άμεσα στοιχείο αξίας (παρ. 5.8.2 του άρθρου 5, της Πολ. 1003/2014) με την παράδοση των αγαθών αυτών. Το στοιχείο αυτό θα αναφέρει ως αιτιολογία την «δωρεάν παράδοση λόγω αντικατάστασης στο πλαίσιο εγγύησης». Είναι δε προφανές ότι αν η παράδοση γίνει μέσω του τοπικού εμπόρου θα εκδοθούν δύο στοιχεία διακίνησης: ένα από την κατασκευάστρια εταιρεία προς τις εγκαταστάσεις του εμπόρου και ένα από την εμπορική επιχείρηση προς τον τελικό πελάτη.

Σε επίπεδο λογιστικής παρακολούθησης, για τις παραδόσεις αγαθών και την παροχή υπηρεσίας που λαμβάνουν χώρα δωρεάν, δεν διενεργούνται πρόσθετες λογιστικές καταχωρίσεις. Η επιβάρυνση των αποτελεσμάτων με το επιπλέον κόστος των παροχών αυτών θα γίνει μέσω της απογραφής στο τέλος της φορολογικής περιόδου, εφόσον η επιχείρηση έχει τέτοια υποχρέωση.

Παρακαλώ περιμένετε...

loading
 
Ερώτηση Ασφαλείας: Επιλέξτε μία σημαντική για εσάς ημερομηνία

Σημειώστε την ημερομηνία που θα επιλέξετε, σε περίπτωση που σας ζητηθεί στο μέλλον από το σύστημα για λόγους ασφαλείας.

Επιβεβαιώστε τον λογαριασμό σας

Παρακαλώ συμπληρώστε την σημαντική για εσάς ημερομηνία που έχετε καταχωρίσει ως ερώτηση ασφαλείας.